Entreprenören Isabella Löwengrip.
Entreprenören Isabella Löwengrip. Bild: Lisa Arfwidson/SvD/TT

Löwengrips PR-geni ger henne gratisreklam på kultursidorna

Entreprenören Isabella Löwengrip öppnar upp om sin ångest och sina tankar på döden – och medierna skriver. Anna Axfors tycker att Löwengrip borde få ett pris för hur hon fått seriösa medier engagerade i hennes nya "ärliga" persona trots den förutsägbara storylinen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Den senaste veckan har kulturskribenter berörts av och målat upp följande story: en till synes ytlig bloggare som först kallade sig Blondinbella råkar vara bra på att driva företag, utses efter femton år till näringslivets mäktigaste kvinna men tar sig vatten över huvudet när hon vill nå framgång i USA, och är nu nära konkurs. Mycket snart efter kraschen börjar hon läsa seriös litteratur (citerar filosofen Simone Weil på Instagram), får elchocker mot depression och bestämmer sig för att leva simpelt (och alltså inte längre ha egen kock och egen stylist).

LÄS MER:Isabella Löwengrip fälls för vilseledande reklam

Löwengrips blottande av sitt "vanliga” jag genom sitt framträdande i P1:s Söndagsintervjun (17/5) har fått kulturskribenter att omfamna entreprenören. De konstaterar visserligen att det kan finnas kommersiella baktankar, men ändå. I intervjun berättar Löwengrip om en trasig barndom och depressioner. Ida Ölmedal skriver i Sydsvenskan (22/5) att hon pratar om intervjun med sina vänner i flera dagar, och drar slutsatsen att det är för att Löwengrips smärta liknar vår egen. I en krönika i Aftonbladet (20/5) berörs Tone Schunnesson av Löwengrips tankar på döden, som är något som inte ens går att sälja.

ANNONS

Men jag tror att även döden går att sälja. Att den är mer gångbar på marknaden än någonsin. För det kan ju inte vara för gratis terapi som Löwengrip öppnar upp sig hos Martin Wicklin i Söndagsintervjun (terapi har hon, kraschen till trots, fortfarande råd med, precis som hon fortfarande har råd med ett hus på Lidingö och pool, bara ett lite mindre hus och en lite mindre pool).

Att må dåligt och ha ett djupt känsloliv är inte ens trendigt, det är rent av folkligt.

I höstas när kraschen kom så sa Löwengrip att hon ville gå back to basic, och det kunde inte komma mer lägligt: back to basic är precis vad vi vill ha av våra kändisar just nu. Att må dåligt och ha ett djupt känsloliv är inte ens trendigt, det är rent av folkligt.

LÄS MER:Sluta göra er lustiga över Isabella Löwengrips undergång

Unga influencers släpper bästsäljare med titlar som "Ibland mår jag inte så bra” och "PMS-kossan”, och de unga artisterna i Melodifestivalen har alla något självutlämnande och sorgligt att berätta trots att de knappt levt, till exempel Lisa Ajax, född 1998, som inför att hon skulle sjunga en låt om olycklig kärlek i förra årets Mello berättade att "det känns som att jag kommer vara ensam för resten av mitt liv”.

Löwengrip kunde kanske inte förutsäga corona, men hon kunde förutsäga en lågkonjunktur. Och vad vore hon för affärskvinna om hon inte förberett sig på den, både genom att sälja företaget och huset men även genom en grundlig renovering av varumärket Isabella Löwengrip?

ANNONS

Mörkret är ju det enda alternativet just nu. En entreprenör värd namnet ser såklart att jetset-livet inte är gångbart för tillfället – och vem vet om det någonsin blir det igen?

Löwengrip har aldrig gjort någon hemlighet av ätstörningar, ensamhet och svårigheter med både kärleksrelationer och vänner. Men nu passar det imagen att trycka extra hårt på må dåligt-knappen. Kanske inte nödvändigtvis bara för att lansera den nya "personliga" podden med bästa vännen Sheila, som Leonidas Aretakis antyder i (DN 25/5).

Snarare är det tvärtom: podden är en del i lanseringen av djupa och seriösa Isabella, en Isabella som kommer funka som varumärke även på sikt. Och vi snyftar med. Efter att ha hängts ut av Instagramkontot "Aningslösa influencers” förra året gick Löwengrip ut med att hennes företag skulle bli mer miljömedvetna. Hon skulle gå i bräschen för hållbarhet. “Greta [Thunberg] – Jag sträcker ut en hand till dig, kom gärna till våra bolag och hjälp oss” skrev hon på sin blogg. Och nu är det dags att hoppa på det ärliga tåget, där man pratar öppet om sina svagheter och låter följarna komma en inpå skinnet. Snart kommer hon nog få sällskap på det där tåget av både Adidas och McDonalds som kommer "våga snacka psykisk ohälsa”.

ANNONS

I går, på premiärdagen av nya podden "Sheila söker Isabella”, kunde vi höra de bästa vännerna prata om allt ifrån pinsamma dejtingsituationer till Isabellas nyckfulla humörsvängningar. Och nästan alla större tidningar kablade ut pressmeddelandet om den nya personliga podden.

LÄS MER:Isabella Löwengrip får mig att känna mig mindre galen

Löwengrip borde få ett pris för att ha lyckats få seriösa medier och kultursidor engagerade i hennes depression och nya "ärliga” persona, trots att det är den mest förutsägbara storylinen. Martin Wicklin konstaterar lite artigt att det var naivt av henne att vilja lansera sitt företag i USA, och hon själv håller med.

Men trots att hon är deppig och en drömmare av rang så är hon inte naiv. Snarare är hon Sveriges skickligaste entreprenör och största PR-hjärna. Det är imponerande, men det gör det också svårt att fälla några tårar till Söndagsintervjun.

Missa inte det senaste från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS