Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Författare och översättare. Brasilianska Daniel Galera fick sitt genombrott med sin tredje roman Blod i skägget. Han är också verksam som författare och har översatt bland annat Zadie Smith till brasiliansk portugisiska. Bild: Henrique Fanti

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Klimatet är den femte karaktären i Galeras roman

När en poet mördas återförenas vännerna för att minnas tiden kring millenieskiftet i den brasilianska staden Porto Alegre. America Vera-Zavala läser en roman där politiken hela tiden pulserar under ytan.

Roman

Daniel Galera

Tjugo över midnatt

Norstedts

I den första artikel jag skrev om den brasilianska staden Porto Alegre runt 2002, jämförde jag staden med byn i Asterix och Obelix, en plats där man gör saker annorlunda. Jag var där för att delta på World Social Forum och för att studera stadens (dåvarande) kännetecken; den deltagande budgeten. Medlemmarna i kommunen hade rätt att vara med och bestämma om delar av den kommunala budgeten, en modell som sedan spreds till många andra brasilianska städer och till många andra städer i resten av världen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Den här romanen handlar inte specifikt om politik men den utspelar sig i Porto Alegre och rör sig på två parallella tidsplan. Dåtiden, kring millennieskiftet, och nutiden, där tre vänner möts igen på en mördad väns begravning. En gång utgjorde de fyra en grupp nyskapande poeter. Mordet på Andrei, leder till att de tre lite motvilligt börjar träffas och minnas.

Genom att han som en gång i tiden var Andreis, närmaste vän och den av de fyra som fortfarande är verksam som författare får uppdraget att skriva en biografi över sin vän får vi följa spåren efter den mördade. Det är svårt att sluta läsa trots att det absolut inte är lösningen på mordfallet som står i centrum. Bokens teman, abort, homosexualitet, en ”#metoo”-händelse, tillsammans med Galeras skickliga sätt att skriva gör att jag upplever att romanen utspelar sig i ett slags realtid.

Samtidigt är det en nostalgisk berättelse om när poeterna var unga och radikala, om den första kärleken som kanske aldrig gick över, om när internet var nytt och alla experimenterade. Men också ett annat Porto Alegre och ett annat Brasilien, som det var då kring millennieskiftet.

I romanen finns också en femte karaktär: Klimatförändringarna är inte bara ett tema utan också en figur, som är varm, regnig, svettig, en förutsättning för liv som som man hela tiden måste förhålla sig till.

Utanför fiktionen tyder allt på att den religiöse högerextremisten Jair Bolsonaro kommer bli Brasiliens nya president. Bolsonaro har redan sagt att han tänker lägga ned landets miljödepartement, öppna upp naturreservaten för gruvexploatering och dra Brasilien ur Parisavtalet. Galeras klimatkaraktär växer framför ögonen på mig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.