Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Katsu förenar hackerkulturen och graffitivärlden

Det var mörkt på Manhattan natten till Valborgsmässoafton. Plötsligt avtecknade sig en liten, vinglande, flygande sak mot den enorma annonstavlan. Det lilla flygfäet letade sig upp mot modellen Kendall Jenners ansikte. Stannade till. Och började spreja röd färg över den enorma Calvin Klein-affischen.

Det första tillslaget av framtidens graffiti och den moderna formen för civil lydnad – graffitihacktivism.

Bakom fjärrkontrollen till graffitidrönaren satt konstnären Katsu. Under 90-talet var hans dödskalle-tag känd i New York. I dag ställs hans gränsöverskridande konst ut på stadens gallerier, senast på The Hole på Lower Manhattan. Hans attack på en av stadens största reklamväggar och världens mest omtalade modeller är ett möte mellan hackerkulturen och graffitivärlden vi kommer se mer av.

Det är en naturlig fusion. Båda kulturerna lägger stor vikt vid att imponera med sin signatur på ”omöjliga” platser: En välövervakad tågvagn, CIA:s webbplats. Nu tar drönaren datahackandet ut ur burken in i den fysiska världen. Samtidigt kommer graffaren åt att måla på höga höjder eller publika platser på distans. Utan att bli sedd – eller åka dit.

– Jag har en tv-spelsinspirerad fantasi om att ligga i min säng, skicka ut drönare från mitt sovrumsfönster, få dem att tagga ner hela staden och sedan flyga hem till mig, till min säng, säger Katsu i magasinet Wired.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.