Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Karlsten: Journalistik har börjat bli internets guld

De traditionella mediernas fiende, försöker plötsligt rädda dem – från dem själva, skriver Emanuel Karlsten.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Just som jag kanske hade börjat acceptera att medier som vi känner dem vadar ut mot en säker död, inser jag att Google, Apple och Facebook står och kastar ut frälsarkransar till dem. Dessa nätjättar, som tidigare uppfattades som de traditionella mediernas fiende, försöker plötsligt rädda dem – från dem själva.

Det hela är lite underligt, eftersom det hade varit enkelt att se mediehusens död som en del av ett naturligt kretslopp. På samma sätt som det var naturligt att Kodak konkursade, eller att bok- eller skivhandlare har svårt att överleva. Så varför vill då internetjättarna rädda just mediehusen? Sannolikt för att deras intressen råkar sammanfalla.

Journalistik har börjat bli internets guld, den kanske bästa metoden att berätta en historia och skapa engagemang. Ett internet som bygger på konversationer är beroende av dem som hugger fram samtalsguld. Vilket väl borde innebära en ljus framtid för medieföretagen? Nja, men en ljus framtid för journalistiken. Precis som framtiden för Kodak var mörk, men framtiden för foto var ljus. I fallet med journalistiken har nätjättarna dock varken tid eller lust att genomlida det vakuum som riskerar att uppstå när nya smarta medieföretag ska etableras. Därför kastas nu frälsarkransar ut. Med ett villkor: Börja webb-banta.

Det stora problemet med mediehusen är att de aldrig har varit bra på teknik, varken att använda eller förstå den. Mest har de bara velat skapa innehåll och fortsätta tjäna pengar. Sajterna har börjat lida av en slags webbfetma, blivit så komplexa och funktionstunga att de tappat kontrollen över sin egen storlek. Läsare har därför skaffat särskilda program som blockerar annonser och annan långsam kod vid besök på sajterna, vilket varit katastrofalt för intäktsmodellen.

Värre blir det för varje år, inte minst på grund av mobiler. Vårt tålamod med tungladdade sidor har blivit näst intill obefintligt. Och det vet Facebook, Google och Apple. Det är problematiskt också för dem, eftersom de lever på vad användaren gör efter läsningen; samtalar, engageras och sprider vidare. Det är därför livbojen är villkorad: Ska vi hjälpa er måste ni underkasta er vår teknik.

Google har därför skapat AMP, en standard som skalar av nästan allt på en hemsida så att läsaren kan ladda artikeln på en millisekund. Apple har utöver Appstore släppt News i USA med samma idé och i april släpper Facebook Instant articles - artiklar som laddas supersnabbt direkt på Facebook.

Det låter som dödsstöten för journalistiken, men kan lika gärna vara tvärtom: En hälsosam övning i att banta och vara nöjd med sitt nya digitala jag. Ett tillfälle att omdefiniera sig själv, skapa nya sätt att visa smarta annonser och bli leverantörer snarare än distributörer av journalistik.

Det sistnämnda skulle innebära ett historiskt skifte för en bransch som länge haft monopol på informationsspridningen. Men sannolikt är förändringen oundviklig. Istället för att underhålla en infrastruktur får medier nu fokusera på sin kärnprodukt: Att göra världens bästa journalistik.