Kärlek, sång och en rad grymma mord

ANNONS
|

Musikalen "No way to treat a lady" vill vara både underhållande och djup. Nu ger sig Malmö opera ut på turné med en jazzig uppsättning i klassisk deckarmiljö.

Kit Giles är en misslyckad musikalskådespelare. I skuggan av sin bortgångna mamma, den stora stjärnan Alexandra, genomlever han sina dagar i 1960-talets New York. Olycklig och osedd försöker han göra upp med modern genom att, tack vare sin skådespelartalang, nästla sig in i olika kvinnors liv och mörda dem.

Musikalen "No way to treat a lady", baserad på William Goldmans roman med samma namn från 1964, handlar om de mest tragiska konsekvenserna av ett otillfredsställt bekräftelsebehov.

ANNONS
Cyniskt och svart

För att nå ut med sina dåd kontaktar Kit Giles kommissarie Morris Brummel. I utbyte mot publicitet ger Giles kommissarien tips och ledtrådar som gör att han får ett försprång gentemot andra utredare i New Yorks poliskår.

En cynisk och svart win-win-situation där båda får chansen att hamna på New York Times förstasida.

När Malmö opera sätter upp föreställningen är det andra gången den visas på svensk mark. De sju musikerna från den amerikanska originaluppsättningen har blivit tre, och scenen är tajt och nära publiken.

Musiken är jazzig och klingar av klassiska noir-filmer och eleganta deckare.

Premiären sker den 25 februari på Landskrona teater. Därefter visas den på ytterligare 19 orter i södra Sverige.

Tragikomisk

"No way to treat a lady" beskrivs - trots handlingen - som en komedi. Kommissarien och mördaren delar behovet av bekräftelse och kämpar båda med att slå sig fria från dominanta modersfigurer. Deras relation blir på scenen en tragikomisk parodi på vad som nästan ser ut som ett gnäbbigt svartsjukedrama.

-Målet har varit att göra en lekfull föreställning, som också är gripande och skrämmande. Den har alla ingredienser, säger regissören Elisabet Ljungar.

Erik Gullbransson begår i och med rollen som Kit Giles debut som mördare.

-Hans stora problem är att han inte har fått någon bekräftelse i livet. Relationen med Morris är ett rop på hjälp, en jakt på bekräftelse. Och alla de här morden blir i hans verklighet små pjäser, som han aldrig får lov att göra i det riktiga livet, säger Erik Gullbransson.

TT Spektra: Hur har du hittat inspiration till rollen?

-På ett sätt är ju frågeställningen väldigt allmängiltig. Dels tror jag att alla människor har sin historia om hur de har eller inte har gjort upp med sina föräldrar. Sen finns ju den ständiga frågeställningen om bekräftelse, nu mer aktuell än någonsin, och vad som sker med folk som inte blir sedda.

Jan Kyhle, som spelar kommissarien Morris Brummel, säger att det går att se de båda karaktärerna som två sidor av samma mynt.

ANNONS
-Nu gör jag det till ett Norén-drama, men vi har lekt med tanken på att de båda skulle kunna vara en och samma person, säger han.

Trots det ymniga mördandet är det få av dåden som verkligen visas på scenen. Och enligt Elisabet Ljungar fungerar "No way to treat a lady" för hela familjen.

-Jag tror till och med att den är väldigt rolig för barn, säger hon.

Ursprung: Musikalkomedi skriven 1987 av Douglas J Cohen, efter en roman av William Goldman. Sattes för första gången upp i New York 1996.

På scen: Jan Kyhle, Erik Gullbransson, Micaela Sjöstedt, Evabritt Strandberg.

Regi: Elisabet Ljungar.

25/2 Landskrona, 28-29/2 + 2-3/3 + 6-7/3 + 9-10/3 Malmö, 11/3 Höganäs, 14/3 Forslöv, 15/3 Sjöbo, 17/3 Höör, 18/3 Bromölla, 20/3 Osby, 21/3 Hässleholm, 23/3 Lomma, 24/3 Åstorp, 27/3 Ängelholm, 28/3 Kristianstad, 31/3 Lund, 3/4 Karlskrona, 4/4 Svedala, 10/4 Perstorp, 12/4 Jönköping, 14/4 Staffanstorp, 15/4 Ystad.

Arvid Jurjaks
TEXT
Arvid Jurjaks
ANNONS