Kändisarnas pandemikampanj gör mig provocerad

91 procent av befolkningen vill vaccinera sig också utan Eva Röses och Tusses hjälp. #kavlaupp handlar bara om bekräftelsebehov. Det skriver GP:s kulturchef Björn Werner.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Pandemin har drabbat många svaga grupper oproportionerligt hårt. Våra gamla har fått genomlida virusets dödliga kraft. Nyetablerade i förorten utan jobb som kan utföras hemma har behövt utsätta sig för smittan mer än andra. Ungdomar har tvingats studera på distans och för alltid förlorat gymnasiets formativa år och minnen.

LÄS MER:Kändisar kavlar upp ärmarna för vaccinkampanj

Och så kändisarna. Stackars, stackars kändisarna. Under över ett år har ingen publik fått applådera åt dem på deras shower. Alla röda mattan-premiärer, vip-events och elitmingel har ställts in. De kan ju för tusan knappt gå ut på krogen för att bli igenkända, så tidigt som den stänger. Också detta lidande måste vi förstå.

ANNONS

Gör vi inte det är det nämligen svårt att inte fyllas av en nattsvart irritation inför den helt privatfinansierade reklamkampanjen #kavlaupp. Ett 50-tal svenska kändisar kommer från och med på måndag allvarligt men bestämt visa för hela svenska folket hur viktigt det är att vaccinera sig. På reklamaffischer. På sociala medier. På nätet. Där står de. Jason Diakité, Pernilla Wahlgren, Shima Niavarani, Loreen, Eva Röse och Tomas Ledin. Med uppkavlade ärmar, svartvitt och sobert fotade framifrån.

Bilder som säger mycket mer om personernas storhetsvansinne än om svenska folkets vilja att vaccinera sig. För den är mycket god, tackar som frågar. Som kommunikatören Casper Törnblom skriver i ett uppmärksammat inlägg på twitter är enligt FHM 91 procent av svenska folket villiga att ta vaccinet. Av de i denna grupp som är lite osäkra handlar det framförallt om frågor om vaccinet verkligen är säkert (vilket det generellt är, som läkare kan och bör informera om).

Men de övriga nio procenten då? Enligt en amerikansk studie har personer som är mindre benägna att ta vaccin också mindre respekt för människor i maktpositioner. En annan utmaning för svenska myndigheter är att nå de grupper av invånare som inte behärskar svenska och ännu inte helt blivit en integrerad del av samhället.

ANNONS

Kalla mig tråkig, men om man nu ska gjuta mod i det svenska folket med sitt kändisskap kan man åtminstone ta på sig en lite luftigare t-shirt.

Att nå dessa nio procent är förstås högprioriterat. Vi kan inte nöja oss med något annat än en hundraprocentig vaccinationstäckning i Sverige. Men den svenska kändiseliten backade av det svenska näringslivets pengar är av naturliga skäl inte rätt grupp att locka vare sig personer som är extra känsliga för malliga maktmänniskor. Inte heller de som inte har någon som helst aning om vem Tomas Ledin eller Pernilla Wahlgren är, även om kampanjen också ska finnas översatt till sju andra språk.

I bästa fall gör den här kampanjen alltså ingen större nytta alls. I värsta fall rentav lite skada genom att alienera skeptikerna ytterligare. Många av kändisarna verkar dessutom inte ens ha koll på hur vaccinet ska tas. På bild efter bild syns våra svenska hjältar med ärmen chict uppkavlad för att blotta en smäcker underarm eller på sin höjd en vältränad biceps. Knappt någon alls verkar ha nåts av budskapet att nålen sätts långt upp på överarmen, trots att det räcker att fråga exakt vilken läkare som helst.

LÄS MER:Kändisar som spridit konspirationsteorier om covid

Varför? Det vet samordnaren av kampanjen Helena Westin, ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer, inte riktigt. I en intervju med GP berättar hon att ”Väldigt många har rätt tajta kläder på sig”.

Kalla mig tråkig, men om man nu ska gjuta mod i det svenska folket med sitt kändisskap kan man åtminstone ta på sig en lite luftigare t-shirt, istället för att tänka på sitt utseende.

ANNONS

När vi står på andra sidan pandemin hoppas jag därför inte att någon, en enda person, får för sig att vi står där tack varje Jason Diakités slarvigt upprullade skjorta eller det privata näringslivets pengar. Segern över viruset är en av mänsklighetens stora prestationer. En rörande manifestation av gemensam och kollektiv omsorg. Vaccinet är en vetenskaplig seger. Distribuerandet i världen ett styrkebesked för staternas fortsatt viktiga roll, trots alla idéer om motsatsen. Det är, tråkigt nog för kändisarnas djupa behov av att känna sig viktiga, tillsammans vi kommer klara det här.

Läs mer av Björn Werner:

LÄS MER:Många av oss hade trivts rätt bra i DDR

LÄS MER:Alla missar att ”Exit” drämmer ”Kapitalet” i skallen på oss

LÄS MER:PK-studenter är inte det största hotet mot akademisk frihet

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS