Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Joakim Lundell vann i år Kristallengalans finaste pris ”Årets program” för ”Spökjakten”. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Emanuel Karlsten: Joakim Lundell har kört ikapp och förbi gammel-TV

Kristallenvinsten till ”Spökjakten” visar vad tittarna tycker.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

LÄS MER: David Hellenius fick sin nionde Kristall

Mitt under den självförhärligande och introverta tv-galan “Kristallen” sparkade en blonderad influencer upp dörren. Närmast i farten och direkt från sitt Youtube-hus sprang Joakim Lundell in, norpade åt sig kvällens finaste pris och återvände sedan hem för att fortsätta redigera videos. Inte bokstavligen talat alltså, men det var så det kändes.

Det hela livesändes och dokumenterades, vilket var tur eftersom branschen idag knappt verkar vilja tro att det är sant. TV-kritiker kallar Lundells pris för “spiken i kistan” för Kristallen och branschen suckar nu ursäkter. För det här var ju galan tevekanalerna konstruerat för att ryggdunka sig själva in i framtiden. Och så går galans finaste pris till the artist formerly known as Jockiboi?!

Jag älskar det. För det säger precis allt om tevebranschen just nu: En fet katt som tappat kontakt med både format och publik. Och när de till och med själva förberett en perfekt scen för egenhyllningar – kapas det av tittarna. För det var vad som hände igår. Tittarna kapade galan, inte Joakim Lundell eller hans tv-program ”Spökjakt”. Nej, det som hände var att en självlärd tv-makare skapat det som Kristallen har försökt workshopa fram i decennier.

Joakim Lundell föddes av en gammal tv-värld. Eller han blev snarare offer för en tid då tv avlade fram “dokusåpan”: Konstruerad realtidsteve i gränslandet mellan socialrealism och regisserat drama. I “Kungarna av Tylösand” fick Sverige lära känna en konstant nedsupen Joakim “jockiboi” Lundell. Under de följande tio åren försökte denne jockiboi krampaktigt hålla sig fast vid strålkastarljuset och vandrade längs en av de trasigaste vägarna i tevehistorien.

Först i skandalvloggar, vidare till pranks, för att sedan kamma sig, skaffa familj och på vägen inse att han växt ihop med sin publik och skapat ett internetimperium. Joakim Lundell är - rent objektivt - en av Sveriges absolut mäktigaste på internet, både mätt i räckvidd och engagemang. Han har genom sin resa lyckats skapa den relation och genuina närvaro som gammel-tv förstått att de borde skapa, men aldrig lyckats konstruera. Och när Joakim Lundell tröttnade på att göra internet-tv för kaffebrödspengar, tog han steget över till de feta katterna på Discovery – kanal5 och Dplay – och slog streamingtjänstens alla rekord. Han blev rik, köpte en Lamborghini och en Gucci-kostym och åkte alltså sedan till Stockholm för att hämta hem branschens finaste pris: Årets program.

Nu är han hemma i Norrköping igen. Medan han väntar på att gammel-tv ska släppa hans nästa program, slutredigerar han ett av de två format han gjort för Youtube under sommaren.

I Kristallen-stiftelsens syfte står att man ska “stärka publikens förtroende för framtidens television”. Och om det inte var tydligt innan, så blev det igår: Framtiden har redan varit här, hejat och passerat.

Läs mer av Emanuel Karlsten:

LÄS MER: Nej – medierna är inga sektmedlemmar, Björn Olsen

LÄS MER: Antikroppen är den nya superkroppen

LÄS MER: Varför förbjuder public service Tiktok men inte Facebook?

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.