Jeff Werner: Ta Göteborg till konsttoppen

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Mona Lisa på National Gallery i Washington DC 1963 räknas som den första blockbuster-utställningen. Hon lånades ut från Louvren, flögs över Atlanten och hängdes mot röd sammet, bevakad av marinkårstrupper. Under de 27 dagar utställningen varade sågs hon av en halv miljon besökare varav de flesta antagligen inte gick på konstutställningar till vardags.

Leonardo är sedan dess ett givet dragplåster för konstunderhållningsindustrin. Den nyligen öppnade Leonardoutställningen på National Gallery i London räknar med rekordpublik. För första gången finns nio av mästarens 15 bevarade verk på en och samma plats. Vi minns säkert alla det lite mindre lyckade försöket att slå mynt av renässansgeniet på Eriksberg 2010, men i London är det garanterat äkta vara som visas. Andra säkra kort för att dra publik är impressionisterna. Men även samtidskonst kan bli kioskvältare. Olafur Eliassons Weather Projekt på Tate Modern 2003 sågs av två miljoner besökare.

ANNONS

Tate Modern har efter avspjälkningen från Tate Britain dragit allt större publik. Idag ligger siffran på cirka fem miljoner besökare varje år. För att rymma den växande publiken öppnas nästa år en ikonisk tillbyggnad ritad av Herzog & de Meuron som tillfogar en halv hektar utställningsyta till det redan gigantiska museet. Minst lika viktigt som nya utställningsrum är fler och bättre ytor för att shoppa, äta och strosa. Allt man behöver som (konst)konsument ska finnas tillgängligt – under tak. Museer kan idag inte längre tänkas som stora byggnader, enligt ett annat arkitektkontor med stjärnglans: Rem Koolhaas/OMA: De måste tänkas i termer av mindre städer med allt vad de kräver av utbud, service och kommunikationer.

Inget svenskt museum spelar i musei­världens Premier League. Moderna Museet skulle nog gärna vilja men möjligheterna att omvandla Skeppsholmen till ett museiområde av internationell klass är av bevarandeskäl obefintliga. Men i Göteborg finns förutsättningar. Om tio år firar staden 400-årsjubileum. Senast staden fyllde jämnt anlades Götaplatsen – en av Sveriges mest visuellt välkända platser med Poseidon som ett utropstecken mot Konstmuseets stränga valvbågar. Här skulle norra Europas mest dynamiska kulturcenter kunna skapas, med konst, modern dans, teater, musik och litteratur. Med en entréhall under mark, underjordiska förbindelser mellan utbyggda institutioner, ett rikt utbud av kaféer och restauranger, föreläsningar, filmer och uppträdanden. Inga fler uttänjda evenemangsstråk. Bygg vidare på ett av Sveriges bästa varumärken. Flytta upp Göteborg i högsta divisionen.

ANNONS
ANNONS