Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Emanuel Karlsten

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Internet behöver bli en lika självklar sak som elektricitet

Emanuel Karlsten har läst Internetstiftelsens rapport om Svenskarna och internet, och menar att vi bör förvänta oss att internet kommer ta över på alla sätt där det kan tänkas förbättra våra liv.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

En fjärdedel av spädbarnen använder internet! Mer än var tredje ettåring surfar! Nu har internet tagit över våra kylar - hälften har internet inkopplat i någon möbel!

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ungefär så antar jag att rubrikerna kommer att se ut idag i landets medier. För vi är ett gäng som på förhand har fått ta del av Internetstiftelsens rapport om Svenskarna och internet som släpps idag. Alla vinklar är naturliga och i och för sig relevanta. Men jag kan inte hjälpa att tänka: Var det såhär det såg ut när man mätte elektricitetens utbredning i början av 1900-talet?

LÄS MER: Emanuel Karlsten bävar på plats i Strasbourg

Jag antar att allt var spännande och lite fasansfullt då. Att elen började som en lyxfråga, men i takt med utbredningen spreds också oron och chocken kring hur mycket som påverkades, effektiviserades. Vad hände med den “långsamma tanken”? Eller det romantiska skenet från ett ljus? Vad händer med våra ögon när vi nu ska stirra in i glödlampor? Och barnen? Tänk på barnen! Hur ska de må?

Det var inte så många som kunde publicera sig på den tiden så kanske ställdes de där frågorna mest i hemmet, på granngården eller på föreningsmöten. Men ändå. Visst ser du parallellen?

LÄS MER: Emanuel Karlsten: Vad firas ens?

Ja, vi chattar supermycket nu, det har ersatt annan typ av kommunikation. Ja, vi spenderar jättemycket tid på internet, även spädbarn, men vad förväntar vi oss? Internet är väl det mest banbrytande vi fått sedan boktryckarkonsten. Kanske till och med sedan vi lärde oss prata? Det är ett skifte som förändrar och förbättrar nästan allt. Klart att vi låter våra spädbarn och möbler bli en del av det.

Internet behöver bli en lika självklar sak som elektricitet: Vi behöver förvänta oss att det kommer ta över på alla sätt där det kan tänkas förbättra våra liv.

Det är också vad årets rapport skvallrar om. För den säger ganska lite om vårt mänskliga beteende. Vi tittar fortfarande jättemycket på teve, fast på nya skärmar. Vi är mer sociala än någonsin, men oftast genom forum, text- eller videochatt. Vi fortsätter att lyssna på musik, radio, läsa tidningar, men låter i allt högre utsträckning andra aktörer stå för innehållet.

LÄS MER: Internet kommer inte bli sig likt

Det är gamla monopol som är brutna. Det är nya innehållsleverantörer som tar plats. 87 procent av svenskarna använder Youtube. När Joakim Lundell, med störst räckvidd och högst engagemang i alla svenska sociala medier, gör en direktsändning från sitt hus får han 1,6 miljoner starter, 350 000 kommentarer första dygnet och når en publik med en snittålder på 27 år.

Det är ett grundläggande skifte, men mest för våra uttryck och medieplattformar. Vi människor drivs av samma sak som alltid: En strävan efter att göra saker bättre och mer effektiva. Oavsett om det innebär att våra kylar, dammsugare och radioapparater blir uppkopplade, eller om våra spädbarn ska få ta del av internets all stimulans.

LÄS MER: Karlsten: Vilka idioter som går på det där

Allt är precis som vanligt, allt är helt nytt.