Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Programledaren William Spetz dansar loss till Whitney Houston (medan Daniel Adams-Ray tar det lite lugnt i bakgrunden) innan de lämnar Musikhjälpenburen på Stortorget i Lund på söndagskvällen, under förra årets Musikhjälpen. Bild: Johan Nilsson/TT
Programledaren William Spetz dansar loss till Whitney Houston (medan Daniel Adams-Ray tar det lite lugnt i bakgrunden) innan de lämnar Musikhjälpenburen på Stortorget i Lund på söndagskvällen, under förra årets Musikhjälpen. Bild: Johan Nilsson/TT

Kajsa Bergström Feiff: "Ingen vill betala femsiffrigt för att gå på julbord med E-type"

Musikhjälpen är i full gång. Men vad är svenska kändisar egentligen värda i kronor och ören?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

”Jag har betalat femtio kronor i ditt namn till Musikhjälpen, för att vinna tre dagars långdistanslöpning med Promoe, komplett med övernattning utomhus”, berättade jag för min kollega.

Hon stelnade otacksamt till, innan hon påpekade att någon annan, lite mer självskadande lagd, förmodligen skulle bjuda över inom kort.

LÄS MER: Den påstådda pestens tid

Vad hon inte visste var att det inte funkar så längre. I allt större utsträckning har de ytterst tveksamma kändisupplevelser som utgör pris i SR:s och SVT:s välgörenhetsflaggskepp Musikhjälpen gått från att vara auktioner – där man kunnat förlita sig på att någon rik människa kommer försätta sig i de erbjudna, för bägge parter socialt krävande och plågsamma situationer det är att få trädgårdslandet rensat av Linda Lindorffs assistent, se Per Morberg slå sönder alla matlagningsredskap i ens Kvänumkök, eller tafatt försöka att inte äta upp hela Aladdinasken i Peter Jöbacks loge backstage före en julshow – till att vara utlottningar.

Ännu en socialdemokratisering av det liberala välgörenhetsprojektet – alla kan vinna!

En anonym källa, tidigare inom Musikhjälpen bekräftar: ”Det är ingen som vill betala femsiffrigt belopp för att gå på julbord med E-Type eller yoga med Tilde de Paula utom E-types och Tildes kompisar. När man kikar igenom listorna på namn över vilka som faktiskt vunnit auktionerna är det därför alltid Jenny Strömstedt som vunnit ridturen med Camilla Läckberg, och vice versa.”

Logiskt, såklart. Man kan tro att det är för att varken A-, B- eller H- kändisar vill sitta och skämmas ihop med Kalle från Säffle eller Kajsa från Viskafors över vita dukar på Ritz, men förmodligen är den verkliga anledningen till detta kompisbudande att kändisarna själva vill skydda varandra från insikten om att vi lever i jantelagens Sverige. Att vara känd här är lite som att vara snyggaste tjejen i 9B. Jättekul för den som är det, men inte en titel med så där värst mycket tyngd.

LÄS MER: Fler twitterdrev åt folket

Det finns alltid en risk att en öppen auktion avslöjar att alla redan vet att kungen är naken, men i stället för att berätta det för honom har skrattat bakom hans rygg. Med andra ord är lottningssystemet perfekt. De flesta av oss har råd med en femtiolapp till ett kul kändislotteri som samtidigt innebär att vi får swisha samvetet rent i tid för Jul med Ernst, medan kändisarna själva slipper ifrågasätta sitt eget kändisskap.

Inte minst är den gradvisa övergången från auktioner till lotteri ett fullständigt logiskt steg för den ideologiska bastard ett välgörenhetsjippo i public service-regi trots allt är. Ännu en socialdemokratisering av det liberala välgörenhetsprojektet – alla kan vinna!