Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Emanuel Karlsten: Influencers blir politikernas propagandaverktyg

I huvudstaden talar politikerna som är ansvariga för förlossningsvården hellre med influencers än med journalister. Emanuel Karlsten ser en nationell utveckling – som är svår att stoppa.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Kritiken mot förlossningsvården är större än den varit kanske någonsin. De högst ansvariga politiker har tagit emot protestlistor och buats ut under demonstrationer i Stockholm. Men när det var dags för den långa ansvarsintervjun blev den inte hos någon journalist – utan hos en influencer.

Sakfrågan och mediefrågan är lika aktuell i hela Sverige. För det som spelas upp i Stockholm är ett litet kammarspel över ett medieskifte.

I en första akt kom kritiken. Den har i detta fall funnits latent i många år, men utlöstes nu av en massflykt från ett förlossningssjukhus i Stockholm. Barnmorskor och chefer lämnade gemensamt och skapade en dramatisk exit. Medier rapporterade, men det var i sociala medier engagemanget skapades.

I den andra akten lämnades underskrifterna över till ansvarig politiker, Irene Svenonius. En demonstration anordnades och filmer på när Svenonius buades ut spreds. Ett av Sveriges mest inflytelserika instagramkonton, Dyngbaggen, postade både buropen och påståenden om hur Svenonius inte gjorde sig tillgänglig för intervjuer.

Dietz är en av Sveriges mest inflytelserika kvinnor och nådde kändisskap genom en förlossningsvideo med över 2 miljoner visningar. Det var hos henne Svenonius nu ställt upp på exklusiv videointervju.

LÄS MER: Litteraturen behöver inte mer dåligt sex

Och så den tredje akten: Den utspelar sig i influencern Margaux Dietz sociala medier-konton. Dietz är en av Sveriges mest inflytelserika kvinnor och nådde kändisskap genom en förlossningsvideo med över 2 miljoner visningar. Det var hos henne Svenonius nu ställt upp på exklusiv videointervju. Det väckte enorm kritik. Inte bara bland de som engagerat sig i frågan, utan också från journalister.

Vad är det för medievärld där politiker sätter sig hos influencers, istället för tränade journalister?

Ja, det är denna värld, som illustreras väl av detta mediedrama med omkastade roller. Vi är i en övergångsperiod där makten fördelats om när nya medieaktörer får allt mer makt. Samtidigt förstår politikerna att de behöver synas på nya plattformar. Vilket skapar en situation där influencers får agera journalistiskt – och göra det så gott de kan.

Det såg vi exempel på redan förra valrörelsen och kommer säkert se mer av. Och Dietz kommer säkert göra sitt bästa. Hon har redan bokat intervju med oppositionen och har med sig kritiska frågor från följare. Det blir säkert ett habilt jobb – men kanske inte journalistik.

Det är ett problem, eftersom politiker då riskerar komma undan och göra ovana influencers till propagandaverktyg. Det är en framtid som kan oroa, men också en utveckling som inte går att backa sig ur.

LÄS MER: Margaux Dietz: ”Vi kvinnor måste ta tillbaka vår sexualitet”

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.