Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Kollektionens pièce de résistance – en väggbonad/matta i form av ett enormt uppförstorat kvitto". Bild: IKEA

Kajsa Bergström Feiff: IKEA:s trendiga kvittomatta är en drift med dem som köper den

Under dagen har kön ringlat sig lång utanför IKEA i Kållered, för att ta del av Vigil Ablohs limiterade design som idag började säljas i möbelvaruhuset. "Ett skämt på den nervösa konsumentens bekostnad", menar GP Kulturs Kajsa Bergström Feiff.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

LÄS MER: Därför köar så många utanför IKEA

Sedan några år går Ikea i bland annat H&M:s fotspår och arbetar hårt med att hålla sig relevanta med ett antal designersamarbeten. De levlade ju som alla vet redan på 90-talet från att bara vara världens största leverantör av laminatmöbler till arbetarklasshem, till att utropa sig till förgrundsgestalter för skandinavisk designfilosofi även i medelklasshem. Men med de senare årens samarbeten med designmärken som danska Hay och brittiske formgivarkändisen Tom Dixon, har möbeljätten även lyckats ta sig in i finrummen. Och nu har alltså turen kommit till Virgil Abloh – grundaren av streetwearmärket Off White och numer också Louis Vuittons designer.

Bland de nya föremålen ingår bland annat en klocka med texten ”CONTEMPORARY”, komplett med de performativt ironiska citattecken som är lite av Ablohs signum, en väska med texten ”SCULPTURE”, en matta med texten ”WET GRASS”, en Mona Lisa-tavla med bakifrån-belysning och kollektionens pièce de résistance – en väggbonad/matta i form av ett enormt uppförstorat kvitto från… jajamen, IKEA. Abloh säger sig vilja hjälpa vanliga konsumenter att göra ett ”statement” med sin heminredning. Och konsumenterna går lydigt man ur huse för att köa utanför sina lokala möbelvaruhus med sovsäckar och termosar, livrädda att missa sin chans att investera i en kaxig personlighetsmarkör.

”Virgil använder modern design i en samtida kontext. Genom att tolka konsthistoria och traditioner på sitt eget, unika sätt, skapar han design som är djärv och budskapsbärande för vår tid.” säger Henrik Most, IKEAs kreativa ledare, i en elegant uppvisning av att med ord göra just det som kollektionen gör med form: säga absolut ingenting med stora åthävor.

Det är svårt att tro att det rör sig om något annat än ett skämt på den nervösa konsumentens bekostnad, men så länge det klirrar i kassan hos IKEA får väl skämtet anses som lyckat.

Och när konsumtionen är den nya terapin, och konsumtionsmönster de nya personlighetsdragen är det naturligtvis helt logiskt att man ska kunna köpa sig ett till intet förpliktande ställningstagande. Att man sedan kan få hem det i ett paket lika platt som budskapet i sig, är väl själva definitionen av kongenialitet. Ja, klockan är nu. ”Contemporary”.

LÄS MER: Fler twitterdrev åt folket