Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den nu bortgångne dramatikern och författaren Lars Norén under en repetition 2017. Han gick från att under 1980-talet skildra en familj i kris, till att senare ta sig an den nästa anhalten; de samhälleliga institutionerna, som fängelserna och mentalsjukhusen, skriver Mikaela Blomqvist.  Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Den nu bortgångne dramatikern och författaren Lars Norén under en repetition 2017. Han gick från att under 1980-talet skildra en familj i kris, till att senare ta sig an den nästa anhalten; de samhälleliga institutionerna, som fängelserna och mentalsjukhusen, skriver Mikaela Blomqvist. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Hos Norén är människan hemlös

Den moderna människan hör bara hemma i fullkomlig hemlöshet. Mikaela Blomqvist skriver om hur Lars Norén i sina dramer rörde sig från att skildra familjen som sönderfallande institution, till att gestalta nästa anhalt: Fängelserna och de psykiatriska klinikerna.