Hon skrev en opera på rekordtid

Nu ska Ebba Witt-Brattströms och Horace Engdahls "kärlekskrig" upp på scenen.

ANNONS
|

Hon har skrivit musik sedan hon var sju, på senare år allt oftare med kvinnlig tematik. Nu har hon precis blivit klar med musiken till operan baserad på Ebba Witt-Brattströms roman.

Solen flödar in genom fönstren i det gamla kokstornet på Nya varvet. Åt ena hållet syns Älvsborgsbron och staden, åt andra hållet blänker havet och inloppet till Göteborg.

Här har hon skrivit operan Kärlekskriget. Det har varit en intensiv process.

– Det är nog rekord. Nio månader har det tagit. Som en graviditet, säger Paula af Malmborg Ward och skrattar.

– När man jobbar intensivt och under tidspress så blir det mycket eget jobb, jag måste vara koncentrerad i mig själv och när man sedan släpper ut sitt arbete så är det faktiskt som att föda barn. Andra får förvalta och upptäcka.

ANNONS

Författarens dröm blir verklighet

Hon och librettisten Mathias Clason har jobbat parallellt så att ensemblen kunde börja repetera innan hela operan var klar.

– Det har varit fruktansvärt snabba puckar, men jag jobbar bra under tidspress, jag blir triggad av deadlines.

Motgiftet mot stress och panik stavas planering och metodiskt arbete. Hon visar upp två hoptejpade A4-ark med ett flödesschema där hon antecknat operans olika pusselbitar och kryssat av efter hand.

Opera är ett komplext bygge med många parametrar där delarna måste kugga i varandra utan gnissel.

– Det är som att springa långt, efter ett antal kilometrar är det inte jobbigt längre.

Paula af Malmborg Ward har en ceriserosa tröja från Midnattsloppet 2014 på sig. Hon har sprungit några lopp, en halvmara som längst, även om hon inte sprang just den här gången.

Ebba Witt-Brattströms bok Århundradets kärlekskrig kom ut förra våren. I en intervju nämnde författaren, att det vore en dröm om boken skulle bli opera. Kort tid efteråt tog Mathias Clason kontakt med Paula af Malmborg Ward. De träffades på ett kafé i Göteborg.

– Han berättade inte först vad det gällde men när han till slut drog upp Århundradets kärlekskrig ur ryggsäcken så hoppade jag högt av glädje.

ANNONS

Mannens roll ges fler valörer

Hon köpte boken på vägen hem, även Horace Engdahls bok Den sista grisen. Den sistnämnda har dock inte influerat föreställningen.

– Men vi har lagt till några valörer till mannens roll.

I operan finns också en tredje roll, Ivona, parets operaälskande hemhjälp som ser dem med en blick utifrån.

– Det finns mycket humor i operan och jag har tagit några skamgrepp på en del operacitat. Det är inget feglir, säger Paula af Malmborg Ward .

En stor utmaning var att hitta "lågpunkterna", partier där publiken kan hämta andan.

– Texten är så otroligt mättad. Det är ju inte en linjär berättelse, det som händer sker mellan Han och Hon. Kärleken övergår i hat. Det är ett tufft material. Men det har varit skitkul.

Paula af Malmborg Ward föddes in i operans värld med en mamma som var operasångare och pappa som var dirigent. Hon har skrivit musik sedan hon var sju år och tänkte först inte så mycket på att hon verkade i en extremt mansdominerad värld.

– Jag började få syn på det allt mer och förstod att enbart det att vara kvinnlig tonsättare kunde vara provocerande, och att jag kunde vara en förebild för yngre utan att själv ha valt det. På senare år har jag mer och mer närmat mig den kvinnliga tematiken.

ANNONS

Första gången var för drygt tio år sedan när hon skrev Hittekvinnan, ett hörspel baserat på fem böcker av Kerstin Thorvall, senast var det körverket Äggen är slut för kören Ymna som uruppfördes i slutet av januari i år.

När vi ses är partituret ivägsänt sedan ett par veckor tillbaka. Hon har ännu inte hört orkestern spela hela operan, om några dagar ska hon åka upp till Vattnäs för att vara med på repetitionerna inför premiären. Nu är hon nervös.

– Men det kommer att gå över, det ska bli jättekul att repa.

Fakta: Paula af Malmborg Ward

Född: 1962 i Stockholm

Bor: Käringberget.

Familj: Man och två vuxna söner.

Lyssnar på: P1. Inte så mycket musik, huvudet är fullt av egna toner. Men gillar brasilianskt.

Läser: Just nu Fay Weldons En hondjävuls liv och lustar.

Har tidigare skrivit: Orkesterverk, kammarmusikstycken och scenmusik. Men även musik för tv, bland annat till julkalendern 2005, En decemberdröm.

Århundradets kärlekskrig: Premiär 6 juli i Vattnäs konsertlada utanför Mora. I rollerna: Anna Larsson (Hon) Lars Arvidson (Han) Amelia Jakobsson (Ivona). Regi: Niklas Hjulström. Dirigent: Fredrik Burstedt.

ANNONS