Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Johan Lindqvist: Helt otänkbart att lotsa runt Melodifestivalen i landets ishallar

Den turnerande Mello-turnén är den enskilt största succén i svenskt nöjesliv de senaste tjugo åren. Att pandemin nu stänger in den i en schlagerbunker i Stockholm är lika sensationellt som självklart.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Som så ofta i schlagersammanhang var det nyhetsjägaren Tobbe Ek på Aftonbladet som var först med nyheten. Melodifestivalen kommer inte turnera under 2021. Deltävlingarna kan inte som vanligt hållas i Scandinavium och andra ishallar runtom i landet, utan ska i stället sändas från en spritad och säkrad studio i Stockholm.

Det är självklart att det måste bli såhär. Redan under ett vanligt år brukar det snurra runt influensa och magsjuka i produktionen, att åka runt som ett tight turnésällskap under en pandemi låter sig inte göras.

LÄS MER: Så blev David Sundin landets nya tv-kung

Utmaningen för SVT handlar nu om att hitta nya vägar för att inte bara behålla sina tittarsiffror utan också omforma Melodifestivalen från ett publikt event till något som ändå upplevs som nyskapande och interaktivt. Att göra som Idol och låta de tävlande uppträda från karantänen på sina hotellrum är, milt uttryckt, inget alternativ.

Melodifestivalen måste vara glittrig och festlig – trots pandemin. Ja, kanske till och med ännu mer än vanligt.

Det finns funktioner för hur tittare på olika sätt kan koppla upp sig mot direktsändningar och både synas och ha en dialog med de som står på en scen eller i en studio. Mello-produktionen, med sina ekonomiska muskler och all sin erfarenhet, vill såklart göra något extravagant. Det kommer inte stanna vid några emojis som fladdrar förbi på skärmen. Egna, pigga lösningar lär bli avgörande men även sociala medier kommer bli viktiga, inte minst Tiktok. En inte alltför vågad gissning är att nya versioner av den där trilskande röstningsappen kommer få jobba hårdare än någonsin.

LÄS MER: Fler vill tävla i Melodifestivalen

LÄS MER: Här är alla Idol-vinnare genom tiderna

Paradoxalt nog kanske pandemin blir det som får det delvis uppdaterade teamet bakom Melodifestivalen att ytterligare en gång återuppfinna tävlingen. De turnerande deltävlingarna var ett genidrag och är den enskilt största succén i svenskt nöjesliv de senaste tjugo åren. Man fyllde arenor, tryckte upp tittarsiffrorna i taket trots att tablå-tv samtidigt dömdes ut och inte minst blev man en livlina till svenska skivbolag som brottades med fildelning och omställning från fysiska skivor till strömmad musik.

Melodifestivalen såväl byggde stjärnor som gav nytt liv åt insomnade artistkarriärer. Att jag som musikkrönikör kände en ibland ursinnig hatkärlek till spektaklet och att en hel del var musikaliskt mediokert är en annan diskussion.

På senare tid har det dock börjat svaja lite för Mellon. Tittarsiffrorna har dalat en smula och det har rapporterats om att tillfrågade kommuner inte längre lika självklart välkomnar Mellon med öppna armar. Nya artister lanserar på andra vägar.

Så tillfället för förändring, även om omständigheterna är vidriga, kan vara precis det som tävlingen behöver. Till vårvintern vet vi om SVT lyckades återuppfinna sin succé i skuggan av pandemin.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.