Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Teolog och moderat politiker. Samhällsdebattören Ann Heberlein är författare, teolog och riksdagskanditat för Moderaterna, aktuell med boken Allt kommer nog bli bra. Bild: Daniel Nilsson

Heberlein skriver chic-lit i SD-miljö

Aftonbladets kulturredaktör Martin Aagård har som gästkritiker läst Ann Heberleins nya roman Allt kommer nog bli bra. Enligt honom är den något så sällsynt som en chick lit i Sverigedemokrat-miljö.

Den produktive invandringskritikern och skandaldrottningen Ann Heberleins första roman är något så ytterst sällsynt som en chick lit i Sverigedemokrat-miljö.

Den har väl i grunden allt man kan begära av en bok i sin genre.

De sammanvuxna väninnorna som oavbrutet pratar relationer, det myckna vindrickandet, de pirriga sexscenerna och en huvudperson vars slumrande konstnärliga talanger till slut väcks till liv av en viril man.

Ett hus på Österlen, typ. Sex and the skånska landsbygden.

Annika är en före detta konststudent som mot alla odds fått leva det ljuva livet. För något decennium sedan gick hon och bästa vänninan Katinka på konstskolan Goldsmiths i London och landade varsin rik make. Annika den osedvanligt framgångsrike galleristen Mark med en släktgård i den brittiska lantidyllen Alderley Edge, Katinka konstsamlaren Claude i Nice.

Men åren har gått. Samlagen har upphört. Känslorna förtvinat.

Ann Heberlein.. Bild: Claudio Bresciani / TT

Bedragen med den unga galleriassistenten, flyttar Annika hem till Borrby på Österlen i Skåne där hennes mor ligger för döden. Och här tvingas hon konfronteras med vem hon egentligen är när maken spärrat kontokortet. Och dessutom konfronteras med de som blev kvar.

Den skånska arbetarklassen. Verklighetens folk. De är så verkliga att de har Make America Great Again-kepsar och tycker det är konstigt att Annika dricker vin. Klassmarkörerna strösslas över texten som rostad lök på en bamsekorv från Sibylla som äts stående, utan handskar i snålblåsten på ett industriområde medan bilen går på tomgång.

Ingen läsare ska missa vem som står var i hierarkin. Och även om syftet nog är det motsatta är det svårt att inte ana en underlig nedlåtenhet bakom alla försök att placera karaktärerna på rätt socialt trappsteg genom att påpeka att hen har Fristadsbyxor eller "Heja Jimmie" t-shirt.

För inget får symbolisera skånsk arbetarklass tydligare än just sverigedemokratiska sympatier. Och det är inte direkt en förlåtande skildring. Här hånskrattas det åt kvinnor i burka som drabbas av förfärliga olyckor. De sprider rykten om vandaliserande kommunister och rånade afghaner. Heberleins arbetarklass är ganska jävlig.

Desto mer hemtam känns hon bland den skånska adeln. När Heberlein berättar om säteriernas Hubertusjakter, Land Rovers och smokingmiddagar får den här osedvanligt bleka återvändarromanen äntligen lite färg på kinderna.

Och ingen chick lit-roman är komplett utan att den rätte träder in.” Här heter han Axel. En radikalkonservativ före detta konstkritiker på Expressen som kedjeröker, går klädd i ridbyxor och anstränger sig hårt för att uppfattas som aristokratisk. Han lyckas. I alla fall hos romanens huvudperson. Deras gudfruktiga kärlek, fast rotad i hembygdens mylla växer fram genom en dialog, ungefär lika robust som ett recept av Per Morberg. Inte mycket tjafs.

”Det lät likadant i England efter Brexit, säger Annika och han nickar. Ja, det resultatet var en chock för etablissemanget”.

Det tänds oerhört många cigaretter. Kinder blossar. Cigaretterna fimpas i handen.

Jag letar efter något som kan koppla denna nästintill oförargliga herrgårdsroman till den provokativa och kontroversiella moderatpolitikern Ann Heberlein. Det är ju trots allt valår. Förutom att hon än så länge verkar hålla armlängds avstånd till sina framtida koallitionspartners inom sverigedemokratin är det inte lätt.

Men visst. ”Allt kommer nog att bli bra” kan läsas som en hyllning till konservatismen som det sista halmstrået – den ljumma, ylledoftande hamn man till slut seglar in i när alla andra drömmar gått i kras.

Ann Heberlein är före detta kolumnist på GP Ledare. Hennes bok gästrecenseras därför av Martin Aagård, kulturredaktör på Aftonbladet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.