Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Robin Hood-musikalen på Scandinavium ställs in på grund av coronaviruset, men istället för att erbjuda pengarna tillbaka får publiken ett presentkort. Bild: Ivan da Silva

Hård kritik mot Robin Hood-arrangörerna: “Prins John-fasoner”

I stället för att erbjuda pengarna tillbaka erbjuder arrangören Dröse och Norberg biljettinnehavare till söndagens Robin Hood-musikal på Scandinavium ett presentkort på 200 kronor. I ett mejlsvar till GP vädjar företaget om förståelse för den uppkomna situationen.

På söndag var tanken att Robin Hood-musikalen, med barnfamiljer som huvudsaklig målgrupp, skulle äga rum i Scandinavium. Turnén startade i höstas och har sedan farit Sverige runt, med planerad final i Göteborg.

Men efter regeringens besked om att förbjuda allmänna sammankomster med fler än 500 deltagare, har föreställningen ställts in. Där andra arrangörer erbjuder pengarna tillbaka, får de som köpt biljetter till Robin Hood en värdecheck av arrangören Dröse och Norberg på 200 kronor till musikalen "Den lilla sjöjungfrun", som spelas i Scandinavium i februari 2021.

LÄS MER: Det här har du rätt till när evenemang ställs in

I ett mejl som gick ut till biljettköparna på torsdagen skriver Dröse och Norberg att situationen ligger utanför deras kontroll, och hänvisar till en force majeure-klausul som kunden accepterat vid biljettköp.

"Ett stort hån"

Det har fått besökare att rasa.

"Vi har köpt dyra biljetter till en föreställning som inte blir av, det minsta man kan begära är att Dröse & Norberg tar sitt ansvar och betalar tillbaka biljettpriset", skriver en biljettköpare i ett mejl till GP.

På Dröse och Norbergs Facebooksida är kritiken inte nådig. Flera ställer sig också frågande till varför man likt andra arrangörer inte flyttat evenemanget till ett annat datum.

“Så jävla besviken! Prins John-fasoner”, lyder ett omdöme om företagets agerande.

“En värdecheck på 200 kr på en föreställning i Scandinavium, dvs 30 mil bort, tillgodogör inte kostnaden för två biljetter på 1 130 kr. För en som jobbar deltid svider det rejält i plånboken.”

LÄS MER: Så blir det med vårens konserter i Göteborg

"Rabattchecken ni erbjuder för detta är ett stort hån för oss alla som har köpt biljett. Jag har ju redan betalt för en föreställning och ni tror på fullaste allvar att jag tänker betala er igen??!! Fult och girigt att utnyttja situationen och oss barnfamiljer! Skäms!"

Arrangören vädjar till förståelse

LÄS MER: Coronadirektiv stänger kulturverksamheter

I ett mejl till GP skriver företagets vd Anna Norberg att det rör sig om en extraordinär situation som ligger utanför bolagets kontroll, och att de av den anledningen inte har möjlighet att betala tillbaka kundernas pengar.

Hon skriver vidare att företaget lider med sin publik och att de ändå gjort vad de kan för att kompensera den negativa upplevelsen genom att erbjuda de drabbade en värdecheck.

"Vi vädjar till förståelse då detta är en extraordinär och för Sverige helt unik situation som slår stenhårt på alla arrangörer som nu kämpar för att kunna underhålla Sverige även efter förbudet upphör", skriver Anna Norberg i mejlet.

Konsumentverket: Bör få pengarna tillbaka

Flera biljettköpare uppger på Facebook att de tänker anmäla företaget till Konsumentverket.

När GP på torsdagen frågade Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket, om man har rätt att få pengarna tillbaka vid inställt evenemang, svarade hon:

– Man bör få tillbaka pengarna i det läget, eftersom man då inte får vad man har betalat för av arrangören. Man får alltså ta kontakt med arrangören och ställa krav på återbetalning. Detta har dock inte prövats rättsligt ännu så om arrangören nekar får man som konsument gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), sa Johanna Persson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.