Lucas Simonsson, Jonas Fagerström och Carl Déman i humortrion JLC är de mäktigaste svenskarna på sociala medier, enligt Medieakademins Maktbarometer. Men hur ser listan egentligen ut för Göteborg?
Lucas Simonsson, Jonas Fagerström och Carl Déman i humortrion JLC är de mäktigaste svenskarna på sociala medier, enligt Medieakademins Maktbarometer. Men hur ser listan egentligen ut för Göteborg? Bild: Claudio Bresciani

Här är göteborgarna med störst makt på nätet

JLC från Göteborg. Där har ni Sveriges mäktigaste i sociala medier. Humortrion toppar årets upplaga av Medieakademins Maktbarometer.
– De har en enorm räckvidd i Sverige, säger ordföranden Emanuel Karlsten.

ANNONS
|

Humor lönar sig på internet. Det är en av slutsatserna i Medieakademins sammanställning över vilka svenskar som har störst räckvidd och väcker mest engagemang på Facebook, Youtube, Instagram och Twitter.

Men det lönar sig också att ha en stabil affärsmodell, konstaterar Emanuel Karlsten. Att JLC (Lucas Simonsson , Jonas Fagerström och Carl Déman), Therése Lindgren samt Jocke & Jonna Lundell toppar Maktbarometern i år igen är rätt väntat.

– De tre utgör något slags elit i sociala medier, som har hittat sin idé, plattform och ett koncept som fungerar och där de faktiskt tjänar en hel del pengar också, säger Emanuel Karlsten.

ANNONS

– De har inflytande hur man än mäter.

Håkan Hellström på Göteborgs topp 10-lista

Göteborgstrion JLC har klättrat två placeringar jämfört med i fjol. Utöver gruppens Youtube-kanal är medlemmarna även aktiva på exempelvis Instagram, där Lucas Simonsson dessutom ligger i topp.

Även Maktbarometerns lokala Göteborgslista toppas av Lukas Simonsson, långt före lokala hjältar som Håkan Hellström (10), Leif Mannerström (12) och Miriam Bryant (16). Det visar Maktbarometerns särskilda Göteborgslista.

Maktbarometern: Göteborg

1. (0) Lucas Simonsson (JLC)

2. (3) Filip Dikmen

3. (13) Joakim Lamotte

4. (-2) Carl Déman (JLC)

5. (3) Mia Skäringer Lázár

6. (-3) Jonas Fagerström (JLC)

7. (18) Emanuel Karlsten

8. (-1) Nathalie ”Nattid” Danielsson

9. (1) Matkoma

10. (14) Håkan Hellström

Källa: Medieakademin.

Bland de 30 göteborgare eller göteborgska institutioner som är störst på sociala medier återfinns även Liseberg (17), Kapten Röd (19), Viktor Leksell (20), Tess Gustafsson (24), Sanna Jörnvik (29) och rockbandet Mustasch (30)

En coronaeffekt

Över 50 000 svenska konton med fler än 10 000 följare vardera ingår i granskningen. Utöver antalet följare vägs bland annat antalet delningar, visningar och andra reaktioner från följarna in.

De olika plattformarna har sedan vägts ihop utifrån hur många svenskar som använder dem varje vecka.

Gemensam nämnare för många av de mäktigaste aktörerna är humor.

Den pågående pandemin har dock satt sina avtryck i granskningen. Exempelvis har epidemiologen Emma Frans, känd bland annat från SVT:s morgonsändningar, klättrat på Twittertoppen.

Även Folkhälsomyndigheten har gjort en kometkarriär och är nykomling på plats 110 på totallistan.

– Det är svårt för företag och myndigheter att klara sig på sociala medier, så det är ett enormt styrkebesked, säger Emanuel Karlsten.

ANNONS

Medieakademin har för fjärde året i rad publicerat Maktbarometern, en mätning över vilka svenskar som har mest räckvidd och väcker mest engagemang på Facebook, Youtube, Instagram och Twitter.

Här är årets tio i topp på den totala listan (jämförelse med förra årets placering i parentes):

1) JLC (+2).

2) Therése Lindgren (–1).

3) Jocke och Jonna (–1).

4) Viral king (+23).

5) Marcus Oscarsson (+33).

6) Situationer (+7).

7) Greta Thunberg (+5).

8) Ijustwanttobecool (+6).

9) Sverigedemokraterna (+7).

10) Filip Dikmen (+15).

Källa: Medieakademin.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS