Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här är filmerna som slåss om en miljon

Den 2 februari delas ett av filmvärldens största pris ut – i Göteborg. En miljon kronor går till den film juryn anser vara bäst i Norden. Tio vitt skilda bidrag gör i år upp om titeln.

Fyra filmer av tio i den prestigefyllda nordiska huvudtävlingen på Göteborgs filmfestival är i år från Sverige. Tre tävlingsbidrag är från Norge, två från Danmark och ett från Finland. Det är också den finska filmen, komedin Aurora, som får äran att inviga årets festival på biografen Draken den 25 januari. Här kan du läsa mer om de nordiska filmer som gör upp om miljonpriset:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sonja - The white swan (Norge)

Efter fjolårets svårslagna konståkningsprovokation, mockumentären I, Tonya, kommer här ytterligare ett drama på is. I centrum står inte den hårt skammade OS-atleten Tonya Harding, utan istället Norges genom tiderna största isprinsessa Sonja Heine. Efter tio VM-guld och tre OS-guld i konståkning drog hon till Hollywood, för att göra kometkarriär. Regissören Anne Sewitsky berättar medryckande om stjärnans uppgång och fall

Harajuku (Norge)

Tonåriga Vilde, spelad av Ines Høysæter Asserson ur tv-serien Skam, är uppslukad av japansk popkultur. Drömmen är att få resa till trendiga Harajuku i Tokyos shoppingdistrikt. Men dagen före julafton inträffar en katastrof: Vildes mamma tar sitt liv. Nu står dottern ensam i livet och socialtjänsten tvingar henne att ta kontakt med sin pappa, som hon aldrig träffat. Filmspråket är färgstarkt och regissören Eirik Svensson blandar berättelsen med animation och bilder från designmekkat Harajuku.

Koko-di Koko-da (Sverige)

Efter You tube-succén Las Palmas och guldbaggebelönade långfilmen Jätten vet vi att regissören Johannes Nyholm äger förmågan att skickligt fånga tillvarons mest surrealistiska ögonblick. Förväntningarna är därför skyhöga inför premiären av nya långfilmen, som tävlar samtidigt på filmfestivalerna i Göteborg, amerikanska Sundance och nederländska Rotterdam. Berättelsen kretsar kring ett krisande par på campingtur, som fastnar i en snudd på helvetisk loop i en skogsglänta. Även här blandas spelfilm och animation - i form av ett skuggspel.

Aurora (Finland)

Miia Tervos färgstarka debut, inspelad i Lappland, kretsar kring Aurora, som gillar att partaja och ofta strular till det för sig. En natt vid korvkiosken träffar hon Darian, en melankolisk flykting från Iran som desperat är på jakt efter någon att gifta sig med, för att få uppehållstillstånd i Finland. Aurora nobbar honom, men tar raskt på sig uppdraget att hitta någon annan lämplig brud. Energi och charm utlovas i festivalens öppningsfilm.

Sons of Denmark (Danmark)

I Ulaa Salims täta och otäcka politiska thriller håller fascister på att ta över Danmark. Ett islamistiskt terrorattentat i tunnelbanan har skapat grogrunden för extremhögern. Snart går högerradikale Martin Nordahls parti mot valseger samtidigt som nätverket Danmarks söner sprider skräck på gatorna. En brinnande aktuell debutfilm, vars tema för tankarna till såväl Johannes Anyurus roman De kommer att drunkna i sina mödrars tårar som SVT-serien Blå ögon.

Aniara (Sverige)

Snacka om apokalyps. En existensiell mardröm blir verklighet i Pella Kågerman och Hugo Liljas emotsedda långfilmsdebut: Aniara. Filmen är inspirerad av Harry Martinsons mäktiga diktepos från 1956 och kretsar kring samma tematik: vad det innebär det att var människa, och hur vi mäktar med att se döden i vitögat. Rymdfilmen är inspelad i allt från hytter på Finlandsfärjan till toaletterna på Mall of Scandinavia. Inte särskilt tjusigt – men garanterat originellt. En kritiker på sajten Moviezine beskriver, efter en förhandstitt, debuten som "flummig och helt underbar" .

Säsong (Sverige)

Regissören Johan Skoogs rör sig i gränslandet mellan film och konst, och återkommer ständigt till vardagslivet i Norra Skåne. För kortfilmen Värn vann han Startsladden 2015. Här, sin poetiska långfilmsdebut, skildrar han sin uppväxtort Kvidinge. Till sin hjälp har han filmfotografen Ita Zbroniec-Zajt som 2017 Guldbaggeprisades för fotot i filmen Yarden. Därmed skrev hon filmhistoria, som den första kvinna som någonsin fått den utmärkelsen. I Kvidinge skapar hon filmmagi av bygdens stillsamt pågående stretande.

Blindspot (Norge)

Tuva Novotny regidebuterar dubbelt upp på Göteborgs filmfestival – med två diametralt olika filmer. Den ena är feelgood-komedin Britt- Marie var här, efter Fredrik Backmans roman, med Pernilla August i huvudrollen. Familjedramat Blindspot har ett helt annat tonfall, och drar in oss i ett känslomässigt kaos. Temat är tonåringars psykiska ohälsa, och Pia Tjelta är enastående i rollen som mamman Maria som försöker förstå vad som hänt hennes dotter. Den redan prisade filmen är, enligt internationella kritiker, modig, smärtsam att se och en visuell fullträff.

Queen of hearts (Danmark)

Hemligheter och lögner ruvar under ytan, och briserar till sist, i detta relationsdrama. Mästerliga Trine Dyrholm och Magnus Krepper syns här som det utåt sett perfekta paret Anna och Peter. Hon driver en framgångsrik advokatbyrå, även han har en framgångsrik karriär. Tillsammans med sina barn lever de ett mondänt liv i en lyxvilla utanför Köpenhamn. När Peters tonårsson från ett tidigare förhållande dyker upp rubbas harmonin, och allt ställs på sin spets.

Lucky one (Sverige)

I Mia Engbergs Guldbaggeprisade dokumentär Belleville Baby (2013) får hon överraskande kontakt med sin tidigare stora kärlek, kriminelle Vincent. En person hon trodde var död. De återknyter kontakten i den känslosamma filmen som träffsäkert och självutlämnande utforskar kärlekens möjligheter och omöjligheter, minne och visuellt berättande. Regissören fortsätter, här i sin första spelfilm, sitt påbörjade samtal med Vincent. Vad hade hänt om han hade haft en tonårsdotter? Hur skulle allt ha blivit då? Filmen är del två i en trilogi.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.