De flesta recensenter tycks imponerade av Göteborgsoperans nya musikal ”Kärlek skonar ingen”.
De flesta recensenter tycks imponerade av Göteborgsoperans nya musikal ”Kärlek skonar ingen”. Bild: Lennart Sjöberg

Håkanmusikalen – så blev det svenska mottagandet

”Mäktig”. ”Raffinerad”. ”Tunn intrig”. Den nya musikalen med musik av Håkan Hellström, ”Kärlek skonar ingen”, har fått ett blandat mottagande – men de flesta recensenter tycks nöjda med föreställningen.

ANNONS
|

Efter helgens fördröjda, hett efterlängtade och ”smått historiska världspremiär”, som GP:s recensent Carl Magnus Juliusson kallade Göteborgsoperans nya musikal ”Kärlek skonar ingen”, är det såklart många som undrar hur föreställningen har tagits emot av landets kritiker. Och säg så här: betyget är klart godkänt! Om än inte utan vissa randanmärkningar.

LÄS MER:Vägen till Håkanmusikalen – kampen mot ett spektakel

Aftonbladets recensent menar att mycket är bra med Håkan Hellström-musikalen, skådespelarna, uppsättningen musiken – men tycker att det brister i manus. ”Problemet är att man inte har placerat personerna i någon intrig som engagerar, om den ens finns där” skriver Jan-Olov Andersson som inte kan låta bli att jämföra med Cilla Jackerts, Måns Mårlinds och Björn Steins Håkanfilm ”Känn ingen sorg” från 2013 och menar då att musikalen förlorar ”på alla plan”.

ANNONS

LÄS MER:Håkan om premiären på Operan: ”Jag är rörd”

Överlag är Dagens Nyheter mer positiv i sin recension. Under rubriken ”Färgsprakande och publikfriande musikal av Håkan Hellströms värld” skriver Johanna Paulsson om ”ett ambitiöst och raffinerat projekt med många fina sång- och skådespelarinsatser”. Hon väljer också att lyfta fram musikerna Simon Ljungmans och Jonas Nydesjös ”oerhört raffinerade orkesterarrangemang som väver samman låtarna”.

Den andra Stockholmsbaserade morgontidningen, Svenska Dagbladet, har också besökt Göteborgsoperan. Tidningens recensent Dan Backman tar i från tårna och är kanske den mest positiva rösten av alla. Enligt honom är ”Kärlek skonar ingen” en musikaliskt briljant föreställning, en sprudlande musikal med en uppsjö av säkra sångare.

LÄS MER:Håkan Hellströms hemliga spelning på Göteborgsoperan inatt

”Det är mörkt och drastiskt, men berättat med ömhet och humor av en stark skådespelarensemble, där särskilt Sofia Pekkari (Fernando), Michalis Koutsogiannakis (Allan) och Nina Zanjani (Eva) gör minnesvärda insatser”, skriver Dan Backman bland annat.

Kulturnytt i Sveriges Radios P1 skriver såhär: ”Helheten är en imponerande skröna om ett Göteborg idag – från Hisingen till Hammarkullen – men framförallt är det en vacker och vild hyllning till kärleken.” Programmets recensent Viveca Bladh menar dock att alla berättelser inte riktigt bottnar i föreställningens kärlekstema.

Expressen å sin sida valde att skicka Jens Liljestrand som recensent och han ser ”en lyxförpackning kring en låtkatalog som alla i lokalen älskar” – men saknar likt Aftonbladet en riktig story. Han börjar dock med att sätta in Håkan Hellström i ett slags nationalromantisk kontext då hans ”göteborgslosers är lika ikoniska som någonsin Zorns badande kullor eller Lindgrens Saltkråkanungar”. Jens Liljestrand tycker också att Håkan Hellströms frånvaro på scen gör att musiken blir tydligare än någonsin förr och han upptäcker då ”hur bedövande vacker den faktiskt är”.

ANNONS

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS