Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När GP testade att köpa biljetter via Viagogos plattform betalde vi stora överpriser. Bild: Robin Aron

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Google stoppar Viagogos annonser

Den hårt kritiserade biljettsajten Viagogo får inte längre köpa sig till toppresultat på Google, det rapporterar BBC.

I en rad artiklar har GP granskat den schweiziska biljettplattformen Viagogo. En sajt som Konsumentverket varnar för där kunder riskerar stora överpriser.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En del av företagets affärsplan har varit att köpa upp sökord på Google via verktyget Google Ads. Bara i Sverige uppskattas Viagogo lägga miljoner på annonserna.

För den som exempelvis har sökt på meningen "Ed Sheeran biljetter" på den amerikanska sökmotorn innebär det att sannolikheten är stor att det första resultatet har varit en länk till Viagogos sajt.

Åtminstone fram till nu.

Enligt BBC stoppar nu Google företaget från att använda annonsverktyget. Enligt public servicebolaget ska Google ha gjort ett uttalande under onsdagen:

"När människor använder vår plattform för att få hjälp med att köpa biljetter, vill vi vara säkra på att de har en upplevelse de kan lita på."

LÄS MER: Så kan du luras av Viagogo – GP granskar kritiserade biljettsajten

Stora påtryckningar från Storbritannien

Google har tidigare fått påtryckningar om att sluta sälja annonser till Viagogo, inte minst från Storbritannien.

Adam Webb driver kampanjen "FanFair Alliance" som är ett initiativ från den brittiska musikindustrin, som vill tackla problem med andrahandsförsäljning av biljetter och som bland annat består av teamen runt Ed Sheeran, Adele, Arctic Monkeys och Iron Maiden.

Han har tidigare under året berättat för GP att kampanjen i två års tid har försökt att sätta press på Google.

"Jag tror att de är helt medvetna om att Viagogo är en väldigt kontroversiell sajt, och potentiellt skadlig för deras varumärke", skrev Adam Webb i ett mejl.

LÄS MER: Konsumentverket varnar– ändå tjänar Google miljoner på Viagogo

Skrev ett brev till Google

I höstas var Adam Webb också med och undertecknade ett brev till Google där de uppmanade det multinationella bolaget att sluta sälja annonsplatser till Viagogo. Brevet undertecknades av bland andra paraplyorganisationen UK Music, det brittiska fotbollsförbundet FA och en partiöverskridande parlamentsgrupp som leds av Labourpolitikern Sharon Hodgson.

"Jag har allt för många gånger hört från bedrövade Viagogokunder att de leddes till sajten eftersom den toppade deras Googlesökning. Det är fullständigt fel att en pålitlig sajt som Google styr konsumenter till en så opålitlig sajt", skrev hon i ett pressutskick i samband med brevet.

När GP bad Viagogo att kommentera brevet svarade företagets vd Cris Miller att de arbetar nära Google för att följa deras branschstandard när det gäller Viagogos sajt och annonstexter.

Viagogo: "Extremt förvånande"

Viagogos vd Cris Miller säger att de är extremt förvånade över Googles besked.

”Vi är övertygade om att vi inte brutit mot Googles policys och ser fram emot att lösa detta med dem så fort som möjligt”, skriver han i ett mejl.

LÄS MER: EU på väg att förbjuda robotköp av biljetter

LÄS MER: Viagogo visar på vår naivitet inför det digitala

LÄS MER: 20 juni: GP granskar Viagogo

LÄS MER: Diggiloo-producentens hemliga knep stoppar Viagogo

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.