Flaskan går i ljusblå toner och är täckt med motiv av göteborgska landmärken som Feskekôrka, Lisebergshjulet, ångaren Bohuslänningen och Barken Viking. Illustratören Thomas Olsson har sen sju år tillbaka tecknat ”travel-posters” i liknande stil, men inför Göteborgs 400 års-jubileum ville han ge sig på något extra. En av produkterna han tänkte sig var en cavaflaska med jubileumsmotiv.
– Precis när jag skulle sätta igång kom pandemin och drog undan mattan. Ingen av de jag tänkt samarbeta med vågade riska något, säger Thomas Olsson.
I stället kom vännen Dieter Nagel, som är delägare i Gullholmens Hamncafé i Orusts kommun, till räddning.
– Han har ju rättigheter att plocka in vin. Så när det gick så trögt med covid tänkte vi bara att ”varför gör vi det inte själva”? Han sa att om vi inte får det sålt kan han bara sälja det på sin krog eller så får vi dricka upp det själva, säger Thomas Olsson.
LÄS MER:Göthenburgo vill ha en falafelstaty på Backaplan
Men resultatet blev långt över förväntan. Vännerna besökte en vingård utanför Barcelona och köpte in 600 flaskor i december.
– Efter två månader har vi 14 000 flaskor sålda via Systembolaget och man kan köpa den i 23 olika butiker. Det är helt otroligt, det har gått som tåget, säger Dieter Nagel.
Glenn Hysén: ”Som prosecco fast bättre”
En av dem som smakat cavan är fotbollslegendaren Glenn Hysén, som la upp sitt köp på Twitter.
När GP når honom är flaskan urdrucken och betyget blir 4 av 5.
– Den var så jävla fräck, det är ju en görsnygg flaska som man blir glad och törstig när man ser. Jag är ingen expert utan köpte den enbart för att den var snygg men den var jävligt go också, så den kan jag kan rekommendera, säger Glenn Hysén.
Kan du beskriva hur den smakade?
– Herregud, jag är ju ingen sådan gourmetgubbe! Men den smakade som vanlig prosecco, men lite bättre smak ändå än normalt. Sen var den lite dyrare än vanligt, 129 kronor, men det var det värt, inget snack.
Kommer du spara flaskan?
– Jag kommer absolut spara den. Jag ska bara komma på något att ha den till, det kanske kan bli en fräck ljusstake.
LÄS MER:Göteborgskonstnär polisanmäler Patrik Sjöberg
Nya företaget ger ryggont
Thomas Olsson och Dieter Nagel hoppas kunna sälja ännu mer av sin cava, särskilt eftersom själva 400 års-firandet är uppskjutet till 2023 och motivet därmed är aktuellt under längre tid.
– Det här har förändrat allt för oss. Vi har startat ett litet företag där vi gör allt själva. Vi har ont i ryggen för att vi levererar till så många butiker, säger Dieter Nagel.
– Sen vet vi fortfarande inte hur det blir, det är mycket kostnader också att starta upp såhär. Rika vet jag inte om vi blir men vi har roligt, och det är ju också viktigt, säger Thomas Olsson.
LÄS MER:Ägarna: ”Vi ska göra allt för att Gyllene Prag ska överleva”
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln