Konstnären Daniel Götesson.
Konstnären Daniel Götesson.

Galleriet tar 10 procent - även efter utställningen

Konstnärer som ställer ut på galleri Thomassen i Göteborg tvingas betala till galleristen för beställningar de får av offentliga konstverk även om utställningstiden är slut och galleriet inte har något med beställningen att göra.

ANNONS
|

Sista veckan i november förra året packade Daniel Götesson, alias Ekta, ihop sina tavlor efter tre veckors utställning hos Galleri Thomassen på Götabergsgatan. För Daniel, som har deltagit i bortåt 70 grupputställningar och utöver konst och graffiti också illustrerat artiklar i The New York Times, var det hans tionde separatutställning.

Kommersiellt var det knappast någon succé. Inte ett enda verk såldes.

Och hade detta ägt rum för några år sedan hade Daniels och galleristen Paul Thomassens affärsmässiga relation upphört efter avslutad utställning.

Men istället för en kommission på 50 procent till galleristen för varje försålt verk under utställningen, är avtalet utökat till varje gång något av verken säljs i framtiden, och utöver detta också 10 procent av Daniels arvoden för alla kommande offentliga utsmyckningar.

ANNONS

Ännu så länge är Paul Thomassen ensam bland Göteborgsgalleristerna med den här typen av avtal. Han ser den utställda konsten som en kollektion där alla verk ingår, sålda som osålda, och att det konstnären betalar för är marknadsföring. Han har skapat en konstnär och skapat den konstnärens varumärke.

Orsaken till nyordningen i relationen mellan gallerist och utställare är enligt Paul Thomassen Västra Götalandsregionens ändrade policy för konstinköp.

VG-regionens Konstenhet är den helt dominerande aktören på den västsvenska konstmarknaden. Man köper konst till sjukhus, vårdcentraler och folktandvård och beställer verk för offentliga utsmyckningar för runt tio miljoner kronor årligen. När Richard Sangwill tog över som chef 2011 styrde han om inköpen så att man istället för att köpa enbart från gallerierna också började köpa direkt av konstnärerna själva. Effekten har blivit att VG-regionens inköp från Göteborgsgallerierna gått ned med uppåt 90 procent de senaste fem åren. För Galleri 1 och Galleri Aveny som gått från 9 till 1 respektive 26 till 2 sålda verk mellan 2011 och 2015 är tappet visserligen kännbart, men för Paul Thomassen, som sålde 196 verk 2011 men inte fler än 14 stycken 2015, blev det helt avgörande.

– När det gick upp för mig att inköpen inte gjordes på gallerierna längre var jag tvungen att agera. Omsättningen rasade och det höll på att gå åt helvete, säger Thomassen.

ANNONS

Konstenhetens chef Richard Sangwill väljer att kalla galleriernas minskade försäljning marginellt. Allt fler konstnärer ställde inte ut alls på gallerier och Konstenheten ville ge också dessa en chans.

– Jag lägger mig inte i hur mina konsulter handlar, kommenterar Richard Sangwill kort. Gallerierna är inte vårt ansvar.

Från sin position längst ner i konstens näringskedja konstaterar Daniel Götesson att även konstnärer som säljer bra märker av det hårdare klimatet, och han ser inte direkt ljust på framtiden.

– Trots att min inkomst de senaste åren mest har kommit från offentliga utsmyckningar är det ändå viktigt att ställa ut eftersom det framförallt är den vägen nya utställningar genereras.

Han drar lite på fortsättningen.

– Men som det är nu har jag helt enkelt inte råd att ställa ut separat på något galleri.

ANNONS