Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gabriel Byström: Superkapitalister ser journalistikens möjligheter

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

När Amazonmiljardären Jeff Bezos köpte Washington-Post i somras väckte det berättigad uppmärksamhet. En av världens skickligaste digitala entreprenörer langade upp en och en halv miljard kronor för något så uråldrigt och utdömt som ett mediehus. Uppenbarligen såg Bezos något andra inte såg. Bezos identifierade vikten av en fri och oberoende nyhetsförmedling och använde en (liten) del av sin förmögenhet för att ge Washington-Post en framtidstro. Signalverkan i Bezos köp ska inte underskattas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En annan amerikansk it-miljardär, Ebay-grundaren Pierre Omidyar, var med i diskussionerna runt Washington-Post. Något köp blev det aldrig men Omidyar kunde inte släppa tanken på hur framtidens kvalitetsjournalistik ska kunna garanteras. Där andra ser problem och kraschade affärsmodeller skissar Omidyar på något helt annat. I veckan började hans planer på en ny digital nyhetssajt att läcka ut. Tillsammans med en av världens bästa grävare, Glenn Greenwald som i somras avslöjade vidden av NSA:s övervakning via dokument från Edward Snowden, ska Omidyar på allvar ge sig in i mediebranschen. Till att börja med investerar han lika mycket som Bezos la ut på köpet av Washington-Post. Skillnaden är att här ska allt material publiceras digitalt, inga tryckpressar kommer att vara inblandade.

Och varför då kan man fråga? Pierre Omidyar är intresserad av god journalistik. Eller snarare: han är övertygad om kvalitetsjournalistikens betydelse för demokratin och har tidigare bland annat skänkt pengar till oberoende medier i Afrika.

Fortfarande är planerna runt Omidyars och Greenwalds projekt omgärdade av en del rök. Ska man tro journalistprofessorn Jay Rosen vid New York University som diskuterat saken med Omidyar handlar det om att skapa en nyhetsorganisation ”som klarar att arbeta långsiktigt med undersökande journalistik” och som kan uppnå en effekt med sitt arbete. Det sista är viktigt. I en tid när konkurrensen om uppmärksamheten ökar och när traditionell nyhetsförmedling inte självklart når den breda publiken slår Omidyar fast vikten av att nå många. Först då kan kraven på de granskade bli tillräckligt kraftfulla för att åstadkomma en förändring.

Enligt Rosen kommer det nya företaget ”inte att bli en nischprodukt”. Här ska granskning äga rum inom sport, näringsliv, nöjesindustri, teknik. Bredden en förutsättning för att attrahera tillräckligt många digitala läsare. Förhoppningen är att lyckas locka ett antal av världens ledande redaktörer och undersökande journalister och förse dem med både teknisk back-up och ”kraftfulla publiceringsverktyg”. Omidyar pekade i samtalet med Rosen på Netflix som ett bra exempel på ett företag som förstår sina användare och vet vad som skapar engagemang hos dem.

Det positiva med både Bezos och Omidyars inträde i mediebranschen är att några av världens mest talangfulla digitala superkapitalister ser möjligheterna i en tid när de dystra framtidsprognoserna blivit alltfler. Det positiva är också att både Bezos och Omidyar identifierar den kvalificerade journalistiken som själva fundamentet på vilken framtiden ska byggas.

Slutligen. Alla intäkter från det nya bolaget ska återinvesteras i journalistiken. Ebay-grundaren har inte gett sig in i mediebranschen för att berika sig själv utan för att han ser att stora värden står på spel. Det är en väsentlig detalj.