Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Göteborgsoperans program hösten 2021 och våren 2022

Sista delen i Wagners epos och den efterlängtade Håkan Hellström-musikalen ”Kärlek skonar ingen”. Det är vad som väntar publiken när Göteborgsoperan öppnar upp igen till hösten. Men i programmet lyser också inställda storsatsningar med sin frånvaro.

– Tänk, vi är de enda i hela världen som spelar ”Cabaret” just nu.

Det är oktober och artisten Kerstin Hilldén glittrar när hon berättar om sin rollfigur Sally Bowles. Göteborgsoperans storslagna tolkning av musikalklassikern skulle bli punkten på ett halvår av kulturöken. Nu var det över. Operahuset vid älven skulle få leva upp igen, om så för en begränsad publik.

Sen drog regeringen i handbromsen. Smittspridningen hade vänt uppåt igen.

I augusti är det åter dags för Göteborgsoperan att öppna upp för publik. I programmet har en del föreställningar återvänt; Puccinis opera ”Tosca”, Wagners epos ”Nibelungens ring”, dansverket ”Hurricane”. Men ”Cabaret” lyser alltjämt med sin frånvaro.

– Det var förfärligt att behöva stänga ner. Att arbeta under så lång tid och sen inte få gå till premiär. Men när vi har ställt in produktioner är det inte så att de måste vara borta för evigt. Vi hoppas att vi ska kunna presentera den för publik inom en snar framtid, säger Christina Björklund, vd på Göteborgsoperan.

Göteborgsoperans vd Christina Björklund står med svart skjorta och svarta byxor med pressveck.
Göteborgsoperans vd Christina Björklund är stolt över vad Operahuset ändå har lyckats göra under coronapandemin med framtida satsningar och digitala föreställningar. Bild: Olof Ohlsson

LÄS MER: Nu är Göteborgsoperans storsatsning Cabaret här

Vad kostar en produktion som ”Cabaret”?

– Det kan jag inte svara på på rak arm. Det är både rättighetskostnader, kontrakt, anställda i huset. Det är väldigt komplext. Men det är klart att det är en stor investering för oss. Varje produktion som vi gör själva är en stor investering.

Är du orolig för att det kan bli på ett liknande sätt när ni nu ska öppna i augusti?

– Jag känner mig mycket tryggare nu. Vi har planerat för alla eventualiteter och ser vi till vaccinationer och smittkurvan får man anta att vi kommer att kunna öppna. Dessutom har regeringen varit mycket tydligare med sin plan för att öppna upp samhället.

Prehab, digitala sändningar och coronautbrott i kören

Christina Björklund förtydligar att de under de femton månader som huset varit stängt för besökare har försökt att nyttja tiden till max. Dansare har fått prehaba, alla stolar i salongen har renoverats. Scenografi har skapats och repetitioner genomförts. Och så självklart en mängd digitala föreställningar.

Göteborgsoperans nye konstnärlige chef Henning Ruhe med välkammad frisyr, tunt skägg, mörkblå kavaj och vit skjorta.
Göteborgsoperans nye konstnärlige chef Henning Ruhe fick en minst sagt tuff början på nya jobbet. Sex veckor efter att han kom till Göteborg bröt pandemin ut. Bild: Tilo Stengel

Hon påpekar också att de samtidigt arbetat hårt på att hålla avstånd och menar att Göteborgsoperan klarat sig väl från smittspridning.

– Bortsett då från den märkliga händelsen i kören, säger Christina Björklund och syftar på det utbrott där nästan hälften av Operans körsångare smittades av covid-19.

Henning Ruhe fick börja direkt med pandemi

Den 15 augusti är det premiär för konserten ”Var hälsad!”. Av de stora produktionerna är Gioacchino Rossinis komedi ”Barberaren i Sevilla” först ut. Den följs sedan av Puccinis ”Tosca” och så avslutas operaåret av Wagners ”Ragnarök”, sista delen i ”Nibelungens ring”.

Det blir det första programmet där den nye konstnärlige chefen Henning Ruhe har fått sätta sin prägel.

Ruhe fick en minst sagt tuff start på Göteborgsoperan. Han kom till Göteborg i januari, bara två månader senare stängdes verksamheten ner.

– Det har varit utmanande men också intressant. Jag har fått lära känna mina kollegor väldigt snabbt. Man har kunnat se direkt vem som är kreativ och kvicktänkt, säger han.

LÄS MER: De spelar nyckelrollerna i nya Håkan Hellström-musikalen

Eftersom opera och musikal ofta planeras i flera år programmet för hösten och våren en mix av Henning Ruhes idéer och hans föregångare Stephen Langridge. På vissa sätt har pandemin rent av påskyndat Ruhes övertagande.

– Vi var exempelvis tvungna att hitta en lämplig produktion att inleda med. Så då blev det ”Barberaren i Sevilla”, som vi började skapa för två månader sen.

– Jag letade efter något positivt att öppna säsongen med och som kan visa upp Göteborgsoperans fantastiska artisteri. Programmet här är en mix, men även projekten som planerades före min tid ser jag som mina bebisar.

LÄS MER: Håkan som musikal – givna sättet att hylla staden

Göteborgsoperans premiärdatum spelåret 2021/2022

Opera

2021-08-29 – ”Barberaren i Sevilla” (Rossini)

2021-09-18 – ”Tosca” (Puccini)

2021-12-05 – ”Ragnarök” (Wagner)

2022-01-29 – ”Champagnetårar” (föreställning med operettmusik av Offenbach)

2022-02-19 – ”Herr Arnes penningar” (Gösta Nystroem)

2022-04-14 – ”Rigoletto” (Verdi)

2022-05-07 – ”Viva la mamma” (Donizetti)

Musikal

2021-09-04 – ”Boye & Hörberg” (Ingahlill Wagelin och Per Larsson)

2021-10-09 – ”Kärlek skonar ingen” (Victoria Brattström, Simon Ljungman, Håkan Hellström och Mirja Unge)

2021-12-11 – ”Julglitter och operakaos”

Dans

2021-08-21 – ”Hurricane” (Yoann Bourgeois)

2021-09-23 – ”Astronaut” (Carl Olof Berg) (skolföreställningar)

2021-10-30 – ”Unfold" (Sharon Eyal resp. Christine Gouzelis och Paul Blackman)

2021-11-16 – ”Ministeriet för olösta känslor" (Wagner)

2022-01-21 – ”Here not here" (Maxine Doyle och Es Devlin)

2022-03-18 – ”D and A" (Damien Jalet och Alan Lucien Øyen)

2022-05-20 – Dansfestival

2022-05-22 – ”Astronaut” (offentlig föreställning)

Konsert

2021-08-15 – ”Var hälsad!”

2021-10-14 – ”Kvinnors röst"

2021-12-11 – ”Julglitter och operakaos"

2022-01-05 – Trettondagskonsert med bal

2022-05-28 – ”Existens" (körverk av John Barber, Hazel Gould och Susanna Lindmark)

2022-06-03 – ”Tvåornas kör"

Källa: Göteborgsoperan

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.