Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

– Det känns helt sjukt, säger Inti Chavez Perez som inte får göra reklam för sin bok på Facebook. Orsaken är att ordet "sex" finns i titeln. Bild: Anna Svanberg

Göteborgsförfattare stoppad av Facebook – ordet sex fanns i boktiteln

– Det känns helt sjukt, säger Inti Chavez Perez som inte får göra reklam för sin nya bok på Facebook.
Orsaken är ordet sex fanns i titeln.

I maj förra året släpptes en nyutgåva av Göteborgsförfattaren och sexualupplysaren Inti Chavez Perez hyllade ungdomsbok "Respekt – en sexbok för killar". Boken prisades av Författarförbundet redan 2010 för att Inti Chavez Perez på ett klart och enkelt språk "reder ut de krångligaste sexuella frågor och fördjupar sig i de känsligaste ämnen, med frimodighet, humor och stenhård koll".

Nu är nyutgåvan på gång att släppas i ett 15-tal länder, däribland Nederländerna, Sydkorea och USA. Men först ut är Finland, varifrån Inti Chavez Perez nyligen återvände efter två intensiva dygn av intervjuer och marknadsföring.

Hans finska förlag Gummerus hade tänkt sig en reklamkampanj för "Respektiä – seksikirja pojille", som boken heter på finska, på Helsingfors spårvagnar och på Facebook. Men där tog det stopp. På fredagen fick Inti Chavez Perez besked om att Facebook inte accepterade att ordet "sex" förekom i bokens titel, och att förlaget därför inte skulle få annonsera där.

– "Det sägs att killar inte läser böcker, men de kommer att läsa den här. Respekt – en sexbok för killar". Så var annonsen formulerad. Men Facebook menar att titeln är alltför sexuell och därför bryter mot deras regler, säger Inti Chavez Perez.

Vad tänker du om det?

– Jag blir bestört. Både som författare då Facebook är en jätteviktig kanal och marknadsföringsplats, men också för att Facebook har blivit så stort och mäktigt att de kan göra precis som de vill och helt godtyckligt stoppa annonser för olika böcker.

Har ni försökt att gå Facebook till mötes på något sätt?

– Ja, faktiskt. Förlaget föreslog att vi inte skulle berätta vad boken heter i annonsen utan enbart länka till förlagets sajt.

Och det var inte okej?

– Nej, då uppstod nästa problem. Facebook godkänner inte ens att ordet "sex" syns i webbadressen, alltså i själva url:en, och då var enda alternativet att döpa om boken till "Fnissboken om kärlek – för killar" eller något liknande, och det skulle inte funka. Tonårskillar vill att man går rakt på sak i sitt språk, de ogillar krusiduller.

LÄS MER: Debutantpris till sexbok

Facebooks beslut att stoppa annonsen har fått Inti Chavez Perez och hans förlag att fundera ett varv till på hur de ska lansera boken i de andra länder där den snart kommer att släppas.

– Vi får se hur vi ska göra. Jag vet att det finns en beröringsskräck för sexualitet som tema, men vi hade inte räknat med att Facebook skulle censurera min bok. Det känns som ett nytt läge.

Hur menar du?

– Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det gick att stoppa reklam för en bok på grund av dess titel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.