Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Fyllt av ömsom framgång och bakslag

GP:s filmkritiker Maria Domellöf-Wik sammanfattar ett filmår terroristdådet på Utøya både dramatiserades och rekonstruerades och Gräns tog queerdramat till helt nya nivåer.

År 2018 var ett spretigt filmår då #metoo präglade Guldbaggegalan. Hundraåringen Ingmar Bergman klev samtidigt inte alls ut genom filmfönstret och försvann.

Istället kom han att betraktas på ett delvis nytt sätt av Jane Magnusson i den berikande filmen Bergman - Ett år, ett liv, som utsågs till bästa dokumentär på Europeiska filmprisgalan.

Krisen i Svenska akademien kändes ömsom som en tv-såpa och en hyperrealistisk version av Lena och Björn Runges stilrena drama The wife.

Nya superhjältefilmen Black panther gjorde supersuccé vid USA- premiären i januari, spelade in mer pengar än Titanic och satte definitivt punkt för den i filmvärlden ännu utbredda fördomen att vita män på rollistan skapar allmängiltiga storfilmer medan kvinnor och icke-vita i ledande roller per definition leder till smalare, mer nischad film.

LÄS MER: GP:s kritiker väljer: Här är årets bästa filmer 2018

Den så kallade kuppfilmen, där en stöt med viss finess genomförs av en grupp skickliga brottslingar, var 2018 äntligen redo att förnyas. Sandra Bullock har sannolikt aldrig varit bättre än i glamorösa Oceans 8, flankerad av skådespelaress som Cate Blanchett och Ann Hathaway. Och Viola Davis var minst lika dynamisk hon: i Steve McQueens mästerliga, Widows, med ett mer socialrealistiskt anslag och starkt politisk udd.

Guldbaggegalan gjordes till en mäktig #Metoo-manifestation. Det globala uppropet banade väg för kvinnliga filmararbetare, i olika positioner, som på olika sätt tidigare diskriminerats, nonchalerats, förfördelats och i vissa fall till och med utsatts för övergrepp, Men det räcker inte med att bara peka på problemen. Hur kan vi konkret arbeta för att förbättra villkoren?

Filminstitutets jämställdhetsrapport för 2018, Han, hon och pengarna, visar bland annat att män kan få betydande filmroller långt upp i femtioårsåldern. Kvinnornas karriärstopp sker redan innan de fyller fyrtio.

Påkostade filmer drar mer publik. Men av filmer med över 35 miljoner i budget är bara en dryg fjärdedel regisserade av kvinnor.

Gabriela Pichler och Jonas Hassen Khemiri vann i alla fall tillsammans det nordiska filmpriset på en miljon för komedin Amatörer. Där tar de i lättsam ton upp viktiga frågor om tolkningsföreträde och om vem som har makten över filmbilderna. Peter Grönlund låter i far-son-dramat Goliat sitt regissörshjärta fortsatt bulta för människor i utanförskap.

Och Gräns, Ali Abbasi könsöverskridande dramathriller i trollskogen, navigerar i en mörk samtidsetik och migrationspolitik. Filmens sexscen blev en snackis redan under filmfestivalen i Cannes. Nu är dramat Sveriges Oscarsbidrag.

SF Bio bytte namn till Filmstaden och den klassiska ljudvinjetten av Jules Sylvain skrotades, till mångas sorg.

Två starka svenska dokumentärer använde rekonstruktionen som ett grepp: Marcus Lindeens Flotten och Carl Javérs Rekonstruktion Utøya. En av årets totalt tre filmer om terroristattentatet mot den norska ön.

Miljontals svenskar älskade dessutom tv-serien Vår tid är nu. Allt tyder på att på berättelsen om familjen Löwander kommer att få fortsatt liv, även efter säsong tre.

Troligtvis i form av en påkostad långfilm, lagom till julen 2019.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.