Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Franska skådespelare ockuperar teatrar i Frankrike

Över 80 teatrar har ockuperats i Frankrike sedan början av mars. Nu kräver tusentals skådespelare att regeringen snabbt öppnar landets scener igen.
– Många har svårt för att klara sig under coronakrisen, förklarar skådespelaren Anne Barlind från Bohus-Björkö och verksam i Paris.

Vakterna vid den ockuperade Odéonteatern i Paris vägrar först öppna grindarna. Men GPs reporter lyckas övertala dem och tar sig in.

Sedan starten den 4 mars är över åttio franska teatrar ockuperade. Under coronakrisens första år har kulturen stängts ned, vilket försvårat inkomsten samt glädjen att få utöva skådespelaryrket.

LÄS MER: Våldtäktshot och stora roller i utbyte mot sex i Frankrike

Nu kräver tusentals skådespelare att regeringen snabbt öppnar landets scener igen.

– Till skillnad från i Sverige, går det inte att starta med förhandlingar i Frankrike. För politikerna slår dövörat till, förklarar 65-åriga skådespelerskan Anne Barlind, från Bohus-Björkö och verksam i Paris.

– Det är så det politiska spelet går till här, säger hon.

Vi träffas framför den ockuperade Odéon Théâtre de l’Europe, en av Frankrikes sex nationalteatrar.

Anne medverkar inte men stödjer initiativet.

– Utan bröd och skådespel blir livet kallt som is för en fransman, för människor i allmänhet samt även för mig, säger hon.

Anne Barlind startade redan som 6-åring på Göteborg Stadsteaters scen i ”Den goda människan i Sezuan” av dramatikern Bertolt Brecht. Ulla Sjöblom och Jan-Olof Strand spelade huvudrollerna.

På 1990-talet ledde hon ”Fångarna på forte”t med programledaren Erik Blix, när TV4 ännu sändes via kabel.

Anne säger sig ha tur. Hon har fortfarande jobb trots krisen.

– Jag gråter inte över min egen situation. Andra har det mycket värre, säger Anne Barlind som haft styrkan att starta fria teatergruppen Thalia.

Sedan 1991 gör hon produktioner, events och ger undervisning i scenframställning med bas i Paris.

– Det känns som min plikt att hjälpa andra skådespelare nu, säger hon.

Bakom grindarna på Odéon

Vid grindarna till Odéonteatern stoppas Anne, fotografen och jag. Efter hård förhandling lyckas jag övertala de stränga vakterna att öppna grindarna. Men de släpper bara in mig då jag är journalist.

För att få vistas på ockuperad mark, knyter den unga musikern Flo en armbindel runt min jackärm.

Hon som inte vill avslöja hela sitt namn i rädsla för repressalier från myndigheterna, guidar runt i teaterlokalerna där minst femtio skådespelare håller vakt.

Flo berättar om kollegor som inte längre klarar sig på A-kassepengar och därför fått lämna hus och hem.

– Vissa sover i sina bilar nu. Andra har vid 45 års ålder tvingats återvända till sina föräldrar, säger hon.

Fattigdomen har ökat med en miljon personer i Frankrike sedan starten av krisen. I dag räknas tio miljoner fransmän som fattiga.

Barockmusikern Carine dyker upp med blött hår.

– Jag hade tur som fått duscha. Ibland tar varmvattnet slut, säger hon med ett leende.

Fakta: Teaterockupationerna i Frankrike

Under den tv-sända franska Oscarsgalan Cesar orsakade populära 57-åriga skådespelerskan Corinne Masiero plötsligt en nakenchock.

I protest mot landets hårt kritiserade kulturminister Roselyne Bachelot kom hon in på scen iklädd åsnehud som hon tog av sig och därmed stod spritt språngande naken. På kroppen stod: No culture, no future.

Högerpartiet Les Républicains anmälde nakenchocken till åklagarmyndigheten som dock lagt ned saken.

Fastän folksamlingar bara tillåts med max 6 personer i Frankrike, organiseras konserter framför Odéonteatern i protest mot att kulturarbetarna inte får jobba.

Spänd stämning

Bakom en stängd dörr pågår ett möte om hur man ska kunna få regeringen att förhandla. Stämningen känns spänd överallt.

– Ingen vet om polisen plötsligt stormar in och tömmer teatern, säger Flo.

Vi kikar in i teatersalen där många fortfarande sover på madrasser denna förmiddag.

Scenen lyser tråkigt livlös.

– Jag är rädd för att flippa ut och gråta hejdlöst när jag möter publiken på nytt, säger Carine och medger att hon tappat självförtroendet.

På eftermiddagen organiseras en demonstration med hundratals skådespelare framför Kulturministeriet intill muséet Louvren.

Slagorden lyder ”Låt oss få jobba”.

Medierna rapporterar om att alltfler fransmän drabbas av depression i och med covid -19 krisen och demonstranterna kräver att president Macrons regering snabbt öppnar upp landets kulturscener samt museer.

– Att öppna kulturen skulle vara ett starkt vapen i kampen mot depression, kommenterar Denis Gravouil på fackförbundet CGT.

Inga framgångsrika stjärnor syns under demonstrationen.

–Jag uppfattar det som att kändisarna vill rädda sitt eget skinn, säger Anne Barlind.

President Macrons regering har visserligen förlängt A-kassa till skådespelarna med ett par månader. Oron är ändå stor för att det inte ska räcka.

– Allt är jättejobbigt. Fast jag vill inte kasta sten på någon som leder ett land i detta svåra läge, säger hon.

LÄS MER: Frankrikes bokhandlare protesterar mot nedstängningar

Fakta: Anne Barlind

Yrke: Skådespelare, regissör, översättare och teaterpedagog

Född: i Göteborg 1956

Bor: i Paris sedan 1989

Familj: Dottern Emma 24 år

Hobbies: arabiska, böcker, besöka muséer och utforska främmande städer

LÄS MER: Recension: Wagners ”Siegfried” på Göteborgsoperan

LÄS MER: Bakom Göteborgsoperans stängda dörrar

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.