Johan Wanloo: Frölundaloggan – en match som inte gick att vinna

Frölunda försöker göra alla nöjda – och ingen blir nöjd. Johan Wanloo om avtäckandet av Frölunda Hockey Clubs omtalade logotyp.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

LÄS MER:Frölundas nya klubbmärke är presenterat

Det har varit en lång väntan på Frölunda Hockey Clubs nya klubbmärke efter att det stod klart att det gamla inte längre fungerade. En väntan som inte direkt kändes kortare om man följde den utdragna och amatörmässiga presentationen, som mest kändes som ett havererat årsmöte i en bostadsrättsförening. Men till slut fick vi se den nya logotypen reklambyrån Sould filat på i två år. Som på plats möttes av kompakt tystnad.

Så pass att Frölundas ordförande Mats Grauers kände sig nödgad att nästan lite försynt påpeka ”ni får applådera.”

På sociala medier var reaktionerna uteslutande negativa. Det behöver i och för sig inte betyda någonting eftersom negativitet ligger i sociala mediers själva natur.

ANNONS

Men det här var en match som inte gick att vinna. Dels för att själva anledningen till att Frölunda behövde byta ut klubbmärket till att börja med berodde på höjda röster som ansåg att deras tidigare symbol kunde uppfattas som rasistisk. De klagomålen dränktes ganska snabbt av ännu högre röster som tyckte att den där blängande gubben faktiskt har suttit på tröjor och halsdukar i alla tider (i själva verket sedan 1995) och sådant ändrar man inte på bara sådär och dessutom är väl lite rasism inte så farligt. Det är inte en avundsvärd position att inleda ett förändringsarbete från.

På sociala medier var reaktionerna uteslutande negativa. Det behöver i och för sig inte betyda någonting eftersom negativitet ligger i sociala mediers själva natur.

Dels för att misslyckandes låg inbakat i själva arbetsprocessen. Som kreatör, van att arbeta ensam och möjligtvis bara behöva foga sig efter en eller två överordnades åsikter, snörptes mitt mellangärde ihop sig i iskallt illamående när representanten från reklambyrån berättade om hur många som har fått vara med och säga sitt under arbetets gång. På en powerpoint radades fem olika instanser som klubbmärket hamrats igenom. Specialistgrupp, styrelse, ledning, sportråd och slutligen supporter/medlemsgrupp. Försöker man göra alla nöjda blir exakt ingen nöjd. Det är en sanning så absolut att den kan broderas och hängas upp på väggen.

Och det visste nog Frölundas ledning från början.

ANNONS

Men de vet också att tiden går. Frölundas ursprungsamerikan kommer att gå samma väg som som gamla Sparbanksekar och Adidaslöv. Ilska blir till i värsta fall likgiltighet och i bästa acceptans.

Den nyligen skrotade symbolen hängde kvar i över 25 år. Kanske är det dags igen 2047? Då tycker jag Frölunda ska strunta i vad fansen tycker. Så blir kanske i alla fall någon nöjd.

LÄS MER:Bra om ”indianerna” byts ut

LÄS MER:Frölundas fans rasar efter presentationen av nya loggan

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS