Från Kinna till Beverly Hills

I fabriken i Kinna skapar mattleverantören och designmärket Kasthall vävda och tuftade mattor – för kunder i hela världen. Nyligen lanserades hållbarhetssatsningen Harvest, mattan av restgarner, i New York.

ANNONS
|

Varje matta som vävs i Kasthalls är beställd och skräddarsys efter kundens färgval och önskemål. Allt garn som används förbereds och spolas upp unikt för varje matta. Ett par extra spolar tas alltid fram om något skulle behöva göras om under produktionen. - Det betyder att när en matta är färdigvävd blir det 2-3 spolar över av en färg - restspolar som vi inte kan återanvända till nya mattor för att undvika små färgskillnader. Vi har mycket höga kvalitetskrav, berättar designern Ellinor Eliasson, som har formgivit Harvest, den nya mattan där man tar vara på restgarnerna.

Designuttryck

Idén att försöka göra något av det dagliga spillet hade designstudion haft en tid. Svårigheten var att göra en produkt med ett designuttryck. Det första som slog mig var att restspolarna måste färgsorteras. På Kasthalls garnkarta finns 116 färger. Restspolarna sorteras i sex olika färggrupper: grön, grå, röd/gul, rosa/lila, blå samt brun/beige. - Min design är ett koncept med ett antal regler för hur det ska vävas. Mattorna vävs med tre skyttlar samtidigt och när en garnspole i skytteln tar slut byts den ut till en annan färg inom färggruppen och på så sätt skapas en spännande yta, förklarar Ellinor Eliasson.

ANNONS

Vävaren väljer

När GP besöker mattfabriken har vävaren Fredrik Lindberg precis vävt färdig en Harvest-matta som skiftar i olika gröna nyanser. - Vi vävare väljer själva spole ur restbingen, och även om vi följer vissa regler känns det ovant att själv vara så delaktig, säger Fredrik Lindberg. Vid vävningen av alla de andra mattorna är det total perfektionism som gäller, där finns inte utrymme för några utvikningar från designen.

Till Beverly Hills

Intill Fredrik Lindbergs stora maskinvävstol står en låda med sorterat garn i färgskalan brun/beige. På beställningsnotan kan man bland många siffernoteringar också utläsa: USA. - En beställning till Beverly Hills i Los Angeles till en av våra återförsäljare, berättar Kasthalls marknadschef Sara Althini, som var med och visade upp nyheterna under New York design week nyligen.

Medvetna kunder

Den nya, moderna trasmattan fick ett varmt mottagande i New York. - Det blev många intressanta samtal kring hållbarhet och att det handlar om att köpa en idé och ett koncept, man vet ju inte exakt hur ränderna och färgskiftningarna blir på den matta man får. Det krävs medvetna och lite modiga kunder, säger Sara Althini och fortsätter: - Generellt älskar ju amerikanerna skandinavisk design och det finns ett stort intresse för Kasthalls hantverk och höga kvalitet, USA är vår näst största marknad efter Sverige.

ANNONS

Hög ambition i miljöarbetet

Kasthall har en hög ambition i miljö- och hållbarhetsarbetet. - Harvest är ett viktigt steg i vårt miljöarbete. Målet är ju att bli 100 procent hållbara och vi arbetar dagligen med förbättringar i design och produktion. Det gäller att hela tiden ligger steget före, säger Lena Jiseborn chef på Kasthalls designstudio.

Fakta: Kasthall Fabriken startade 1889 i Kinna. Fabrik och huvudkontor ligger än i dag kvar på exakt samma ställe Företaget har cirka 100 anställda, varav 70 arbetar i produktionen Kasthall designar och tillverkar unika vävda och handtuftade mattor samt golv. Material i mattorna är ull och lin Alla mattor görs på beställning Företaget finns representerat i över trettio länder och har showrooms i Stockholm, Göteborg Milan och New York.

ANNONS