Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göteborgs folkbibliotek har tillfälligt stoppat alla utlån av e-böcker och e-ljudböcker via Biblio och E-gotlib. Bild: isabell Höjman/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fortsatt stopp för utlån av e-böcker

Sedan mer än en vecka tillbaka kan göteborgarna inte låna e-böcker och e-ljudböcker från en av de stora leverantörerna via stadens bibliotek. Appen Biblio stoppades efter att felanmälningarna ökat och nu pågår arbetet med att förbättra systemet.

Den 11 mars gick Göteborgs folkbibliotek ut och berättade att de tillfälligt skulle stoppa alla utlån av e-böcker och e-ljudböcker via Biblio, vilket P4 Göteborg var först med att berätta.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Anledningen var att antalet felanmälningar ökat om böcker och ljudböcker som inte kunnat laddas ner eller inte fungerat med vissa läsplattor.

– Man kan hitta något i vår katalog, men sen får man det inte att funka när man laddar ner boken, säger Anette Eliasson, chef för sektorn Bibliotek.

Hon berättar att Biblio alltid har krånglat lite men att det nu blev ohållbart.

– Det här är e-böcker som vi köper för göteborgarnas räkning, då är det viktigt att det fungerar, säger hon.

Arbetar på att lösa problemen

Appen är skapad av leverantören Axiell Media och finns på mer än 300 bibliotek i Sverige, Finland och Island. Sedan lånestoppet har de arbetat i dialog med Göteborgs stad för att lösa problemen.

– Vi tar allvarligt på detta. Det är en stor organisation med 24 anslutna bibliotek, vilket innebär en stor användarbas. Göteborgs stad är precis som vi väldigt intresserade av att hitta en bra lösning på detta, säger Eva Houltzén, vd på Axiell Media.

Hon berättar att den största mängden felanmälningar har rört nedladdningar. Sedan lånestoppet har företaget därför arbetet med att förbättra prestandan vid nedladdning. Därtill vill man optimera så att de nedladdade filerna inte tar upp lika mycket utrymme, men också se över användargränssnittet.

– Det kan finnas saker där som kan förändras för att förenkla för användare, säger Eva Houltzén.

Nästa vecka ska det ske en nyrelease av appen. Eva Houltzén hoppas att det innebär att låntagare i Göteborg snart kan ladda ner e-böcker och e-ljudböcker igen.

– För vår del kommer vi släppa en ny version med flera uppdateringar då som kommer att finnas tillgänglig för alla kunder och även för Göteborgs stad om de önskar.

Anette Eliasson, sektorchef för biblioteken i Göteborg. Bild: Julia Sjöberg

Fortfarande tillgång till engelska böcker

Anette Eliasson berättar att det trots stoppet fortfarande finns möjligheter att ta del av vissa e-böcker och e-ljudböcker. När det gäller engelska utgåvor används nämligen en annan tjänst.

– Sen kan man också leta fram alla fria e-böcker i vår katalog. Alltså från exempelvis Litteraturbanken, säger hon.

Vad har ni fått för reaktioner på det här?

– Egentligen bara förståelse. För de som har använt tjänsten vet att det inte fungerar ibland. De vill också att det ska bli bättre. Jag har inte hört om någon som har varit kritisk mot själva beslutet, säger Anette Eliasson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.