Att kartan över det svenska medielandskapet ritas om i allt snabbare takt är knappast en hemlighet. Utvecklingen sker på flera plan. En av de tidningar som gick i täten under 90-talet var Aftonbladet under Thorbjörn Larssons hårdhänta ledning. Aftonbladet satsade stort på nätet och lyckades tidigt fånga in och förankra ett nytt läsbeteende hos stora grupper. Aftonbladet klarade dessutom det som i stort alla andra tidningar misslyckades med: man tjänade pengar på nätet. Och, man passerade Expressen i upplaga vilket knappast någon trodde var möjligt.
I går blev det klart att Larsson, som fyllde 60 förra året, tar över Dagens Nyheter efter Jan Wifstrand som befunnit sig i ett konstant flerfrontskrig sedan han blev chefredaktör för 3,5 år sedan. Rekryteringen av Larsson är intressant och skickar garanterat ut kalla kårar längs ryggen på fler än en DN-medarbetare.
De första kommentarerna från Larsson innehåller precis den chefredaktörsprosa som numera är legio i dylika sammanhang. Larsson vill att DN ska fortsätta som "en bred kvalitetstidning". Jo, man tackar. Ord som "förklara" och "fördjupa" dök också upp vilket de alltid gör. Thorbjörn Larsson sa också att han aktivt ska se till att antalet anställda krymper, att den personal som är kvar inte ska hasa runt längs väggarna längre, samt att DN på allvar ska börja föra över resurser från papperstidningen till andra distributionsformer eftersom det på sikt är en överlevnadsfråga. Nej, förlåt, det där sista sa han aldrig. Åtminstone inte offentligt.