Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Filmfestival om livets mening

Årets upplaga av Existentiell filmfestival Dalarna har temat Rädsla, med bland andra Roy Andersson, Nina Björk och Sven Lindqvist som gäster. - Film är ett oslagbart instrument för att bearbeta våra idéer om vad livet går ut på, säger initiativtagaren och filmforskaren Tomas Axelson.
Existentiell Filmfestival Dalarna har blivit en succé sedan starten 2003. Fulla hus, kända namn. I år visas filmer som på något sätt berör ämnet rädsla, bland andra Du levande, Pans labyrint, Batman begins och The others. I anslutning till filmerna blir det samtal med inbjudna gäster, där publiken också får vara med. Ett koncept som visat sig vara framgångsrikt, menar initiativtagaren och filmforskaren Tomas Axelson, till vardags utvecklingsledare på Högskolan Dalarna.
- Första året hade vi tre psykologer som förmedlade sina personliga tankar efter filmen som visats, och sedan fyllde publiken på. Det var helt fantastiskt. Bild las till bild, erfarenhet till erfarenhet. Att vara helt inne i filmens rum och sen ta ett steg tillbaka och reflektera över vad man sett, det är oerhört lustfyllt, säger han.
För var annars än i filmen, undrar Tomas Axelson, kan man så suveränt formulera visioner om hur livet kan vara när det är som allra bäst?
I början av året presenterade han sin avhandling Film och mening, som tydligt visar att särskilt unga människor använder film som ett verktyg för sin verklighetsuppfattning, för att förstå sina egna idéer om vad livet går ut på. Tungt, existentiellt drama och ångestsrealism lyser dock med sin frånvaro i den undersökning han har gjort.
- Feel good-genren bagatelliseras alltför ofta. För även såna filmer, liksom skräck och action, utspelar sig i ett moraliskt universum och aktiverar de här frågorna hos den som tittar.
Bland de intervjuade är det filmer som Dirty Dancing, Änglagård, Lejonkungen, Matrix och Nyckeln till frihet som erbjudit både bekräftelse på och insikt om vad som är meningsfullt, gott och riktigt här i livet.
- En film som Om jag vänder mig om, som jag tycker är enormt bra, vinner en massa priser och blir hyllad, men får en liten publik. Min slutsats är att få i publiken är attraherade av den sortens komplicerade karaktärer.
Inte nödvändigtvis för att folk i gemen är ytliga, menar Tomas Axelson, men kanske snarare för att man vill se filmer med tydliga, goda ideal som påminner hur man skulle vilja vara. Som kan läggas likt karbonpapper på de egna tankarna om vad som ger livet mening.
- En kvinna jag intervjuade tyckte väldigt mycket om Matrix. Själv uppfattade hon sig som en ganska feg person, men önskade att hon hade mod att stå upp för sig själv och det hon tror på, som motståndsrörelsen i filmen.
För en annan kvinna hade Änglagård betytt mycket. Dels kände hon igen sig i mötet mellan det gamla och det nya, men också i prästen som försökte förena och medla mellan de två krockande världarna.
- Den här kvinnan jobbade nämligen som lärare i en bygd där det var stora spänningar mellan byborna och inflyttade Stockholmsbor med märkeskläder och lyxiga vanor. För henne aktualiserade filmen viktiga moraliska frågor som vad man gör med sitt liv och vilket ansvar man har för sina medmänniskor.
I en ganska cynisk, visionslös värld är det våra mest hyllade, humanistiska ideal som publiken lyfter fram i Tomas Axelsons forskning.
- Det visar också på människors starka, självläkande förmåga. Man vet vilka fiktiva världar man vill gå in i för att få tröst och hjälpa sig själv.
Själv fick Tomas Axelson sin första, stora filmupplevelse när han var 17 år och såg Stjärnornas krig. Hederlig, klassisk science fiction-underhållning om kampen mellan ont och gott. Men för tonåringen Tomas blev den något mer:
- Jag är uppvuxen i ett kristet hem men hade svårt att få ihop det kristna symbolspråket med mitt eget liv. Men när jag såg filmen om den där kraften som förenar hela universum, så förstod jag plötsligt på ett annat sätt. Det var ett viktigt steg i min personliga utveckling.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.