Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Fantasier om oss och dom

Multiföreställning Swedish fashion Världskulturmuseet Även söndag kväll Föreställningen Swedish fashion vill undersöka våra fördomar, men råkar ut för pedagogiska problem.
Någon form av kontrakt upprättas alltid (i det tysta) mellan publiken och skådespelarna. Som att det är en pjäs och inte ett autentiskt framträdande av privatpersoner på scenen. Annars är det tveksamt om det över huvud taget är fråga om performance och teater.
Föreställningar med någon typ av pedagogisk ambition står inför ett särskilt dilemma. De förutsätter att artisterna ska uppenbara något för publiken som publiken inte redan är medveten om.
Svårigheter av det slaget tampas Swedish Fashion med, som visas på Världskulturmuseet fredag-lördag-söndag. En multiföreställning som vill penetrera våra fördomar.
Mingelpartyt i samband med catwalken "där våra fantasier om oss själva och de andra paraderar" vill inte riktigt ta sig. Kanske för att publikens förväntningar den här gången överträffar innehållet i vad modeshowen erbjuder.

Här har man kokat ihop fördomar och schabloner som får gestaltas av bögen, modeslaven, new age-kvinnan, negern, den svenske arbetaren, den muslimska kvinnan, juden, satanisten, lesbianen och den adopterade asiaten.
Petra Revenues regi och texter är rappa och träffsäkra. Skådespelarna proffsiga. Själva showen är underhållande och man kan fnissa igenkännande.
Men det skär sig när "fältarbetare" går omkring bland publiken och låtsas provocera och frågar om man upptäckt några fördomar hos sig. En tjej framför mig viskar till sin kompis att det är sådant som gör att hon inte förstår sig på kultur.

Med Sverigedemokrater och allt annat som lurar i bushen är det inte fel att sätta ner foten och visa var man står. Men hur många kände sig verkligen träffade av en ny insikt?
Det är kanske inte helt lyckat när man lite börjar associera till vilken-typ-är-du-tester vissa tidningar har. Där alla typer vidhäftas med något taskigt och frånstötande men utan att man riktigt tar det på allvar, för ingen är riktigt så enkelspårig.
Problemet med publikinvolverande konstverk och föreställningar överhuvudtaget är att förutsättningarna ofta är så oklara att publiken antingen blir illa berörd eller förblir oberörd.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.