Den 8 december tvingades Ingvar Oldsberg med omedelbar verkan bort från rollen som programledare för Bingolotto. Bakgrunden till att den folkkäre programledaren fick sparken var enligt TV4 att internutredning gjord hos produktionsbolaget Warner Bros visade att det fanns allvarliga arbetsmiljöproblem kopplade till Oldsberg.
LÄS OCKSÅ: Oldsberg får sparken från Bingolotto
Under sina 3,5 år som programledare vände Ingvar Oldsberg en negativ trend för programmet och under göteborgarens tid ökade lottförsäljningen kraftigt. Succén gav ett välkommet tillskott till det svenska föreningslivet vars medlemmar sedan programmet startade 1991 har sålt lotter.
Nära fem miljoner extra till föreningslivet
Johan Lindqvist är försäljningschef på Folkspel som driver Bingolotto. Han berättar att det fanns en oro i många föreningar för att lottförsäljningen skulle minska när Oldsberg fick lämna programmet.
En månad senare kan han konstatera att lottförsäljningen de senaste veckorna istället har ökat.
– Det är klart att det fanns en oro när Ingvar fick lämna bara några veckor innan årets två viktigaste program. Men under uppesittarkvällen sålde vi fler lotter än förra året och totalt över uppesittarkvällen och nyår sålde vi omkring 200 000 fler lotter än förra året, säger Johan Lindqvist.
Enligt försäljningschefen är det framför allt föreningslivet som har gjort att försäljningen har ökat. I butiker såldes det ungefär lika många lotter inför uppesittarkvällen 2017 som 2016.
– Uppesittarkvällen och nyår har blivit viktigare och viktigare och det är då föreningarna ser att det verkligen är värt att göra en större insats då programmen marknadsförs hårdare och till en större publik, säger Lindqvist.
De 200 000 lotterna gör att Bingolottos två sista program under 2017 drog in nära fem miljoner kronor extra till det svenska föreningslivet jämfört med 2016. Totalt såldes 3,2 miljoner lotter på uppesittarkvällen medan det såldes lite mer än en miljon lotter till programmet på nyårsafton.
Fjärde framgångsrikaste programmet någonsin
Enligt Johan Lindqvist ökade även lottförsäljningen inför säsongspremiären för programmet som sändes i TV4 under söndagen.
– Uppesittarkvällen har blivit något av en tradition i många svenska hem, men igår sålde vi 305 000 lotter jämfört med 295 000 för samma program förra året. Vi stora utmaning är att fortsätta göra bra program och sälja mycket lotter även under de vanliga programmen och därför var det riktigt kul att se att vi sålde bra med lotter igår, säger Johan Lindqvist.
Lotta Engberg och Agneta Sjödin verkar med andra ord ha lyckats behålla spelarna som Ingvar Oldsberg lockade tillbaka till programmet?
– Ja, och Lotta Engberg är ju precis som Ingvar folkkär i de svenska tv-hemmen. Lotta har byggt upp sin egen publik med sin Allsång på Liseberg och Agneta har ju bland annat sina nyårskarameller. Än så länge tycker jag att det har gått väldigt bra. Uppesittaren var vår fjärde bästa försäljningsmässigt någonsin och programmet i sig, tycker jag som har jobbat med det här i 18 år, var otroligt bra, säger Lindqvist.
Så mycket extra tjänade föreningarna under uppesittarkvällen och nyår:
För varje såld lott för 50 kronor tjänade alla föreningar som sålde minst 300 lotter 23 kronor per lott. En förening som sålde 1 000 lotter drog därmed in 23 000 kronor till sin föreningskassa.
Under uppesittarkvällen och nyår 2017 ökade föreningarna i Sverige sin försäljning med omkring 200 000 lotter. Det betyder att föreningslivet drog in 4,6 miljoner kronor mer än 2016.