Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers och influencers, som har nått sin framgång genom att skaffa flest "vänner", menar Emanuel Karlsten. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Emanuel Karlsten: För oss är barnens intressen korkad förströelse

Vårt intresse för populärkultur som rör barn kretsar runt hur mycket pengar skaparna genererar. Emanuel Karlsten menar att det säger något om vår syn på barn – och pekar ut det vuxenvärlden missar.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers och influencers. I målgrupper där traditionella medier krisar är hon störst. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Vad är det som gör att vi så ofta viftar undan ungdomskultur som "fenomen”? Aldrig på allvar, aldrig analyserar, försöker förstå – kanske förbättra. Eller "aldrig”, är fel. Vi tar det på allvar ibland.

LÄS MER: Barnen är religion för de som inte tror

Som när vi ser att det genererar pengar.

Under årets sista veckor har det lyfts en hel del ögonbryn åt topplistan över vilka som tjänar mest pengar på Youtube. Listan, som publiceras av Forbes (18/12), domineras av två barn. Åttaårige Ryan Kaji tjänar mest och femåriga Anastasia Radzinskaya är på tredjeplats. De har tjänat 26 respektive 18 miljoner dollar det senaste året. På kanalen leker de med sina föräldrar, öppnar paket, och filmar roliga experiment.

Är det inte väldigt fascinerande att de lyckas fängsla så många tittare? För det är såklart anledningen till att de tjänar pengar. Ju fler som tittar, desto mer intäkter.

I Sverige har vi flera liknande fenomen. Tomas Hellberg började för några år sedan lägga ut videos på när hans barn lekte på lekland. Inget prat, bara film på barn i bollhav. Tanken var att släkten skulle se vad de gjorde, men Youtube ville annorlunda. I dag har Tomas största klipp 809 miljoner visningar. På ett klipp! "Leklands-skoj för familj och barn”, heter det. Tomas sa upp sig från jobbet och började jobba heltid med att leka med sina barn – och publicera på Youtube.

När du nu läst om Tomas, reagerade du mest på innehållet, eller på att han tjänar så mycket pengar att han kunde säga upp sig? Jag gissar på det senare. Och det är konstigt: barn- och ungdomskulturen borde vara mer intressant än så. Säger det inte också något om vår syn på barn och skärmar: Korkad förströelse som inte värd att sätta sig in i.

När barn nu själva får välja, väljer de att följa med när andra barn leker, öppnar leksaker eller gör slajm.

I decennier har innehållsproducenter försökt gissa sig fram till vad barn egentligen gillar. Det har producerats ”Clownen Manne” och ”Ica i rutan”, men nu är det tydligt att vi varit vilse i pannkakan. För när barn nu själva får välja, väljer de att följa med när andra barn leker, öppnar leksaker eller gör slajm.

Det är ett skifte i vad som är underhållning och hur kultur formas.

LÄS MER: Jag får rysningar av ordet "föris"

Under året har Therese Lindgren passerat en miljon följare. Hon är Sveriges största svensktalande Youtuber och medan TV4 och TV3 krisar i målgruppen har Therese Lindgren skördat framgångar. Hennes unika milstolpe (ingen svensktalande kanal har någonsin nått en miljon prenumeranter) fick inte ens en TT-notis, men om jag nu ändå ska tala vuxenspråk: bara de två senaste åren har hennes egna bolag redovisat en vinst på över 30 miljoner kronor. Nej, inte omsättning, utan vinst. Ok, då har vi klarat av ekonomin, låt oss då fokusera på det intressanta:

LÄS MER: Pinsamt med mobilförbud i skolan

Anledningen till Lindgrens otroliga framgång är att hon är den person i Sverige som lyckats skaffa sig flest vänner.

Therese Lindgren är en naturlig fortsättning på det som händer vid skärmen för småbarnen: De får en lekkamrat. Medan småbarnen lever sig in i någon annans lek, har de äldre barnen, tonåringarna, mer avancerade relationsbehov. Med Therese Lindgren får de en vän, en person att komma nära. Faktum är att anledningen till Lindgrens otroliga framgång är just att hon är den person i Sverige som lyckats skaffa sig flest vänner. Utan att hon känner någon av dem. Hon har lyckats skapa ett tilltal som gör att det blir personligt. När hon talar, talar hon till mig. När hon delar något, är det som en kompis. Hennes miljon följare på Instagram engageras i allt från relationer och hundar, till vad hon äter och har på sig. Lindgren är en av Sveriges främsta i att skapa en intim känsla, känslan av att hon lyssnar. Hon delar att hon har ont i magen, magkatarr tror hon, och frågar om råd och erfarenheter från sin miljon Instagramföljare. "Ni kan väl skicka ett direktmeddelande?”. Senare återkopplar hon, tackar, citerar. Skapar känslan av att hon läst tiotusentals meddelanden.

Vad säger det här om framtidens medier? Lindgren, själv 31 år, har inte längre bara tonåringar som följer henne. Hennes fans har växt upp med henne, och med det en ny förväntan på vad som är media. Vad som är innehåll.

Vi kommer alltid vilja ha drama, filmer och serie. Men ännu mer än det vill vi ha något som vi känner är vårt. En relation. Någon att leka med.

Någon att kalla vän.

Är inte det mer intressant, än hur mycket pengar de nya medierna tjänar?