Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Johan Lindqvist: Eurovision handlar om krig och konflikt - på flera fronter

Eurovision song contest startade 1956 som ett fredsprojekt. I maj 2022 är det en musiktävling som tyvärr måste handla om krig - på flera fronter, skriver GP:s Johan Lindqvist inför lördagens final.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Kollegorna är i Ukraina och skickar hem text och bild om krigets fasor. Själv är jag i ett försommarvarmt Turin. Kiev ligger 24 timmars bilkörning österut genom Slovenien och Slovakien. Jag var där 2005. Martin Stenmarck tävlade för Sverige och kom på nittonde plats.

Om förhandsfavoriterna Kalush orchestra vinner finalen på lördag kväll ska Eurovision tillbaka till Kiev. Hur nu det ska gå till. Frontmannen Oleh Psiuk säger att tävlingen är välkommen till ett återuppbyggt, blomstrande och fritt Ukraina. Det är svårt att veta vad som är propaganda och vad som är vanlig promotion när det är såhär.

En lögn att Eurovision bara är en musiktävling

Det är däremot jättelätt att upprepa lögnen om att Eurovision bara är en musiktävling, en cirkus. Men det är inte sant, det har det aldrig varit. Kultur betyder något även när den kan tyckas ytlig och tramsig. Och precis som att tävlingen startades som ett sätt att knyta samman länderna i efterkrigstidens Europa speglar Eurovision nu också den politiska splittringen, de kulturella konflikterna och det vedervärdiga kriget.

Eurovision är en scen precis som ett VM eller ett OS. En chans för länder att visa upp sig men också en gemenskap som man kan välja att stå utanför eller bli avvisad från. Ryssland tävlar inte i år. De är portade av EBU. Om de hade varit här hade de förstås blivit buade av scenen.

Hur högt är taket i vår egen Melodifestival?

Men det är också kulturella konflikter som hårdnar alltmer. Den australiensiske artisten och HBTQI+-aktivisten Sheldon Riley satt bredvid Cornelia Jakobs på presskonferensen och konstaterade att det finns flera länder i världen, och Europa, där han inte skulle vara välkommen.

Turkiet och Ungern har valt att kliva av tävlingen. Det kan ha olika anledningar, men ländernas lagstiftning synkar allt sämre med synen på alla människors rätt att älska vem man vill. Polen är kvar i Eurovision, än så länge.

I ett Europa där debatten om nationell identitet är intensiv kommer det sättas avtryck i Eurovision. Vi har har själva en infekterad diskussion om vad som är svensk kultur, svenska värderingar. Melodifestivalen kommer framöver kunna väcka betydligt starkare känslor än om rätt låt vann. Och då får vi se hur högt taket egentligen är på våra Mello-arenor.

Men till dess. Ge för all del vinsten till Ukraina. Men låt det framförallt bli fred i Europa.

LÄS OCKSÅ: Tippning Eurovision-finalen

LÄS OCKSÅ: Ukrainska favoriterna: Njuter inte av tävlingen

LÄS OCKSÅ: Eurovision på liv och död

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.