Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Repetitioner inför premiären av ”Candide” på Kungliga Operan i Stockholm.
 Bild: Stina Stjernkvist/TT
Repetitioner inför premiären av ”Candide” på Kungliga Operan i Stockholm. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Madeleine Jostedt Ulrici: Ett under att operautbildningen får finnas kvar

Ledningen för operautbildningen i Göteborg väljer att skjuta budbäraren i stället för att bemöta de fakta som presenterades i min debattartikel, skriver Madeleine Jostedt Ulrici i sin slutreplik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Petra Frank och Monica Danielsson avsåg med sitt inlägg i GP (22/6) bemöta de fakta som presenterades i min debattartikel om operautbildningen vid Högskolan för Scen och Musik, HSM (16/6). Såsom varande högskoleprefekt, respektive ansvarig för operaprogrammet vid HSM är det givetvis välkommet och framför allt väsentligt att även de får säga sitt.

Men det gör de just inte. Inte på något sätt.

LÄS MER: Vi arbetar för att utveckla operautbildningen

LÄS MER: Operautbildningen i Göteborg leder inte till jobb

I sitt klämkäcka försvarstal bemöter de inga siffror, ingen statistik, inga påståenden. Inga eventuella samvetsförebråelser över att blott 2,9 procent av deras alumner har jobb läggs heller fram. I stället förutspås med skygglappsprydd framtidsoptimism alldeles utmärkta karriärutsikter för HSM:s sångarkår.

Prefekt och programansvarig citerar som målsättning att så många studenter som möjligt ”naturligtvis” ska kunna livnära sig som operasångare då de examinerats och understryker att de försöker ge sina elever en så stabil grund som möjligt att stå på ”i detta frilansyrke”. Monica Danielsson är programansvarig för operautbildningen sedan närmare tio år. Borde hon inte på den tiden ha kunnat ge sina studenter ett uns gynnsammare professionella förutsättningar än 2,9 procent av landets castade roller?

Det är egentligen inte alls ”svårt /…/ att bemöta de siffror som presenterats och vad de beror på för just de år som åsyftas och i de nämnda operahusen”. Det är deras plikt att bemöta dem. Nämnas bör för övrigt att siffrorna inte skiljer sig nämnvärt från tidigare säsonger – Göteborgsutbildade sångare är kraftigt underrepresenterade som regel.

Det är i grund och botten ett under att operautbildningen på HSM får finnas kvar.

Att operabranschen i Sverige är en liten, trång värld av koketterande och hemlighetsmakeri är ingen nyhet för de invigda.

Att operabranschen i Sverige är en liten, trång värld av koketterande och hemlighetsmakeri är ingen nyhet för de invigda. Riskerar man att göra sig ovän med fel person, eller för den delen att utgöra indirekt orsak till minskade statliga bidrag för konstformen i sig genom att kommentera en bristfällig utbildning, är det helt enkelt bättre att hålla tyst.

Men lämnar vi till äventyrs den nyfeodala resonemangslinjen i detta dagens svenska operaklimat landar vi i något betydligt mer beklämmande.

Med en fadd eftersmak av retorisk dammråtta söker radarparet Frank-Danielsson oskadliggöra budbäraren, skribenten, den före detta operastudenten, genom att beklaga densammas bristfälliga framgångar inom fältet – att jämföra med de ”flera alumner från utbildningen runt samma år som har fina operakarriärer.” En enda person utbildad på HSM under avsedd tid har en solistkarriär inom opera i dag, en för övrigt tämligen ljum sådan.

Tog vi däremot en titt på skådespelarprogrammet i samma hus hade vi som kontrast fått värja oss mot ett sextio år långt stjärnregn från alumnporträtten på väggarna. Från Sven Wollter till Bianca Kronlöf via Robert Gustafsson, Julia Dufvenius och Adam Lundgren, från Kalifat-Aliette Opheim till barnfavoriten Angelika Prick – alla är de utbildade vid HSM. Att Teaterhögskolan i Göteborg, som år efter år står för kvalitet och professionell höjd, är en av Nordens bästa råder inga tvivel om.

Problemet med operautbildningen på Högskolan för Scen och Musik torde således kunna härledas till dess programansvarige. Det åligger Monica Danielsson att förhoppningsvis inom kort bemöta den usla statistik som lagts fram – inför högre instans om inte i media.

Och den har inget med corona att göra.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.