Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Direktör Tyko Jonsson (Jonas Karlsson) låter nådigt sonen Karl-Bertil (Simon Larsson) lukta på den spetsade glöggen i Hannes Holms version av ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”.  Bild: SF studios
Direktör Tyko Jonsson (Jonas Karlsson) låter nådigt sonen Karl-Bertil (Simon Larsson) lukta på den spetsade glöggen i Hannes Holms version av ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”. Bild: SF studios

Maria Domellöf-Wik: Ett fullständigt frosseri i nostalgi på vita duken

Vad har hänt? Filmåret 2021 är rena frosseriet i nostalgi parat med sentimentalitet. Regissörerna, som kunde fånga samtiden eller blicka mot framtiden, skådar i stället djupt ner i minnessållet och möter sin barndom.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Uttrycket nostalgi kommer från grekiskans nostos, hemkomst, och algos, smärta. En smärtsam hemkomst. Ett hem som inte längre finns. Nostalgikern fylls av ett slags vemodig längtan tillbaka till det som en gång var – men som nu gått förlorat. Det kan vara en miljö, ett tillstånd, en animationsteknik, ett popband eller en epok.

Kanske tilltar behovet av att skönmåla det som gått förlorat i tider av kris, i alla fall tyder årets stora filmtrend på det. Jag talar om av nostalgi – ett frosseri i nostalgi på vita duken.

LÄS MER: Filmrecension: ”Drottning Margareta” i regi av Charlotte Sieling

Pandemin gjorde att världen inte längre var sig lik. Tv-filmer och serier blev våra snuttefiltar i soffan när biografer och uteställen stängde. Trygga berättelser från förr skänkte tröst, gärna feelgood om en epok då världen ännu var snäll, människorna generösa och girighet knappt fanns.

Innan någon ännu kunde stava till covid-19 eller kände ångest inför en fjärde våg.

Hannes Holms version av tv-klassikern ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” är ett paradexempel. Här lämnas inget åt slumpen. Skådespelare av kött och blod lever ut de figurer animatören Per Åhlin en gång skapade efter Tage Danielssons berättelse, och Jonas Karlsson stjäl hela showen som den fryntlige direktör Tyko Jonsson – som byter åsikt snabbare än en gris hinner blinka. Först är han arg på sin son, denna ”kommunist” som han ”närt vid sin barm”. Men i takt med att alla hans rikemansvänner tycker att Karl Bertils Robin Hood-aktion är en fin gest i juletid, mjuknar direktörens hjärta.

Hannes Holm förhåller sig vördnadsfullt till originalet, kortfilmen på 23 minuter. Varje replik är i princip ordagrant återgiven. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton blir ett varumärke, en nygammal kollektion – för en ny generation.

Samma tänk genomsyrar ”Ghostbusters: Afterlife” – där sonen Jason försöker väcka liv i pappa Ivan Reitmans kultrulle från 1980-talet – med hjälp av barn. Höstens ”The many saints of Newark”, om maffiabossen Tony Sopranos barndom, och vårens ”Batman” om superhjältens tidiga år är prequel-exempel kryddade med liknande nostalgi.

Medan den kreativa urkraften hos Lena Nyman utforskas i dokumentären ”Lena” skymtar arkivmaterial från Hasse och Tages revyer förbi. Duon hyllas frenetiskt i år i alla tänkbara former – från komikershow till bok.

Även filmveteranen Wes Anderson vältrar sig i nostalgi – men på ett betydlig mer nyskapande sätt. I ”The french dispatch” återskapar han en svunnen tid av karismatiska, allt annat än politiskt korrekta, tidningsskribenter. Den egensinniga väven säger något nytt, och blir något annat än enbart repris eller upprepning.

LÄS MER: Heta debutanter bland veckans tips för Göteborgs cineaster

SVT nyinspelning av ”Vi på Saltkråkan” är tänkt att utspela sig i nutid. Samtidigt storsatsar de på en SVT-serie om ”Ronja Rövardotter”. På juldagen kan vi se Erik Poppes filmatisering av ”Utvandrarna”, efter Vilhelm Mobergs epos. Redan på 1970-talet blev det en mäktig filmklassiker, i regi av Jan Troell med Max von Sydow som Karl Oskar och Liv Ullmann som Kristina. Kanske något alla redan glömt. Kanske är det dags för något nygammalt. Något som gått förlorat – men väcks till liv. Zombie-utvandrarna. Tänk stort. Tänk tillbaka. Tänk på något alla nostalgiker där ute bara måste se.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.