Erik Andersson: Staden med andra ögon

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

För några månader sedan fick Norra Grängesbergsgatan i Malmö ny asfaltbeläggning. Det blev en lämplig slutpunkt för en framgångsrik gatublogg, (ngbg.se), som i tre år hade förts av poeten, designern och fotografen Oskar Ponnert. Redan med OK gasol välkommen (Pequod Press, 2002), en läsning av Storgatan i ett antal städer i riket, visade Ponnert att han hade ett vaket öga för det normala i det konventionella, eller kanske det oväntade i det absurda.

Norra Grängesbergsgatan är en speciell gata vars göteborgska motsvarighet är svår att komma på. Den går i nordsydlig riktning mittemellan Södervärn och Rosengård och innehåller både bostadskvarter och småindustrier men kanske framför allt däckfirmor och butiker för mattor och presenter. En strösselfabrik förlänar området en obestämbar sötaktig doft som blandas med kebabos och vulkat gummi. En dag slår ett rökmoln ut från City Däck, och Ponnert uppfångar ett samtal mellan en åskådare och ”Sydsvenskans katastroffotograf”:

ANNONS

–Var brinner det?

–I en däckfirma.

–Är det nån som har dött?

–Nä.

Där var det ändå nära att inte Norra Grängesbergsgatan nådde upp till dagspressens uppmärksamhetshorisont. Gatubloggen opererar någonstans under eller bortom denna, vilket man får ett annat exempel på när Ponnert kommer incyklande i Ekostadens dag: han har just missat en tävling i rått-agility och ger sig av innan kaninhoppningen börjar, tackande sin lyckliga stjärna för att han inte är lokalreporter.

Skall man vara riktigt noga så är det varken djurlivet eller det mänskliga livet som i första hand intresserar Ponnert, utan spåren av mänskligt liv. Han älskar skyltar, pilar, vilsekomna fordon — och är som allra mest raffinerad när han spårar upp oavsiktliga skulpturgrupper och liksom arran­gerar dem med kamerans opålitliga öga. Som en främling på egen planet försöker han förstå de budskap som anslås: Vad sysslar ”Ammo Grill” med? Bär ”Jihadskörkortsteori” ansvaret för trafiksituationen i Malmö? Hur gör de på Euro Livs — ”Vattenmelon vikt 7:98 kr/kg” — när de viker ihop melonerna? Det blir lättare att bära dem i alla fall.

Tre år är en så pass lång tid att mycket av det som Ponnert uppmärksammar hinner förändras och kan dokumenteras på nytt. Nu är projektet visserligen avslutat, men det ligger kvar på nätet (med engagerade kommentarer från läsarna) och huvuddelen finns också i bokform: Norra Grängesbergsgatan. Lätt Malmös coolaste gata. Här kan kommande generationer samtidsarkeologer få sin grundutbildning.

ANNONS
ANNONS