Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Navid Modiri läser på en manifestation mot rasism på Bokmässan 2017. Bild: Jonas Lindstedt

En crowdfunders bekännelser

Poddaren Johannes Nilsson om varför Navid Modiri ändrat sin framtoning från samtalsaktivist till samtalsextremist: "Crowdfundingens logik är en marknadsmässig judo där angrepp omvandlas till finansiering".

På Förintelsens minnesdag släppte poddaren, författaren och artisten Navid Modiri ett avsnitt av sin podcast "Hur kan vi" med den högerradikala aktivisten Ingrid Carlqvist som gäst. Avsnittet har blivit mycket uppmärksammat och hårt kritiserat. I både sociala och etablerade medier anklagas Modiri för att bjuda in en extremist av ekonomiska skäl, "eftersom det ger trafik, engagemang och en ström av pengar" (DN 310119). En pengaström Modiri får in genom crowdfundingsidan Kickstarter, som är en del av en ny slags marknad för finansiering av kultur och media.

Jag har själv erfarenhet av crowdfunding. Hösten 2015 startade jag podcasten "Magister" tillsammans med komikern Kristoffer "K" Svensson, som vi crowdfundade med tjänsten Patreon. Första avsnittet kom ut dagen efter att Kristoffer gjorde skandal med att uttala sexuella hot mot Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg i en annan podcast. Som en följd fick Kristoffer sparken från en lång rad uppdrag. Skandalen blev omskriven. Vår Patreon-summa fick en rejäl skjuts.

LÄS MER: Skandalkomikern utmanar med litterär podcast

2015 fanns det fortfarande en politiskt korrekt offentlighet, som vi försökte utmana genom att försöka förhålla oss neutrala till våra ämnen och gäster. En inställning som liknar Modiris ambition att förbättra samtalsklimatet genom att "Lyssna för att förstå, inte alltid för att ha rätt" (Ur Modiris manifest för "Hur kan vi").

På crowdfundingens anti-marknad måste du få några att frivilligt ge, så att alla andra som vill kan njuta frukten av ditt arbete.

På julafton 2016 hade vi Daniel Friberg som gäst. Friberg pekades ut som ett hot mot demokratin av Sveriges fyra största tidningar redan 1999, och leder den högerradikala alt-right-grupp "Nordisk alternativhöger" som granskades av Uppdrag Granskning strax före valet i år. Vi behandlade Friberg ungefär på samma sätt som Modiri enligt kritikerna bemötte Carlqvist, genom att presentera honom snarare än att debattera honom. Resultatet blev att vi tappade både lyssnare och Patreons, och den enda uppmärksamhet vi fick var en ökad aktivitet i Flashback Forum-tråden om vår podcast, där Friberg avfärdades unisont som dåre, fascist eller värre.

Varken det extrema eller det politiskt inkorrekta räcker i sig för att skapa engagemang eller pengar. Det som krävs hittar man hos en mera framgångsrika podcastare som komikern Aron Flam. Han startade sin podcast "Dekonstruktiv kritik" strax efter att vi startade "Magister", med en liknande ambition att utmana det politiskt korrekta.

Flam fick snabbt både publik och Patreon-donatörer, och var snart uppe i över 2500 dollar per avsnitt. Men till skillnad från våra försök till att förhålla oss neutrala, är Aron Flam en engagerad aktivist. Hans uttalade mål med sin verksamhet är att "krossa socialismen", och han hälsar sina fans som "kapitalistiska hjältar". Det är djupt ironiskt att han är så framgångsrik på crowdfundingens marknad, som fungerar efter icke-kapitalistiska principer.

På en kapitalistisk marknad försöker du sälja saker folk vill ha till ett pris de vill betala. På crowdfundingens anti-marknad måste du få några att frivilligt ge, så att alla andra som vill kan njuta frukten av ditt arbete. Du söker solidaritet snarare än ägandebegär. Du söker efter stöd, vilket är en i grunden politisk handling.

Nu kallar sig han sig inte längre "samtalsaktivist", nu är han "samtalsextremist".

Detta sätter en aktivistisk prägel på crowdfundingen som fenomen. Navid Modiri startade sin podcast för att han "tror att vi behöver förändra samtalet innan vi kan förändra samhället". Därför kallade han sig "samtalsaktivist". Till den första säsongen bjöd han in ett brett sortiment från höger till vänster: Linnea Claesson, Gudrun Schyman (FI) och Johanna Jönsson (C) delade plattform med Hanif Bali (M), Paula Bieler (SD) och Katerina Janouch.

På poddens Youtubekanal ser man tydligt vilken slags gäster som engagerat mest. Det mest sedda avsnittet är med "Angry Foreigner", en Youtuber som skällt på invandringspolitik sedan 2014. Näst mest sedda avsnittet är med Aron Flam. Av de tolv mest sedda avsnitten är elva med gäster som tillhör de sociala mediernas antietablissemang: diagramsatirikern Jens Ganman, Youtubern Henrik Jönsson, Hanif Bali, Alexander Bard.

Det tolfte av Modiris mest populära är livesändningen av "Hur kan vi" på Moriskan i Malmö från januari i år. I den är det tydligt att en utveckling skett. Nu kallar sig han sig inte längre "samtalsaktivist", nu är han "samtalsextremist". Det är inte en felsägning: det finns öl och påsar med texten "samtalsextremist" till salu. Med undantag för Gudrun Schyman domineras gästlistan av politiskt inkorrekt näthöger: Bali, Ganman, "Angry Foreigner" och Ann Heberlein, den svenska crowdfundingens drottning, vars bok om våldtäkt och kultur drog in över en miljon i swish-donationer efter att projektet stängts av från Kickstarter. Kort sagt en höger som lärt sig väcka det engagemang som crowdfundingen kräver.

Att det är ytterhögern som kapitaliserar är inte konstigt. Tänk själv – när stängdes ett vänsterprojekt senast av från en kommersiell plattform? Vänstern uppvaktats snarare hårt av ett politiskt medvetet kapital som försöker casha in på deras engagemang. I reklamkampanjer från Gillette, Nike, Ben & Jerry's och Åhléns lyfts vänsterns frågor, hjältar och svar. Reklam kan vara djärv, men aldrig stötande. När åsikter och värderingar sprids i reklam är de normaliserade. De blir inte anmälda eller avstängda, de leder inte till avbokningar eller avsked, avståndstagande eller anklagelser. Just den typen av motstånd som behövs för att bli framgångsrik inom crowdfunding.

Som gäst är annars Ingrid Carlqvist en av de minst intressanta Modiri haft.

Två dagar innan Carlqvist-avsnittet publiceras skriver Modiri i ett inlägg på Facebook att "tack vare hånfulla nöjesjournalister och bittra public service-program närmar sig vår kickstarter 60 000 kronor". Bakgrunden är att Nöjesguiden och Tankesmedjan i P3 sågat Modiris liveföreställning på Moriskan. Inlägget både beskriver och använder sig av crowdfundingens logik: en marknadsmässig judo där angrepp omvandlas till finansiering.

Som gäst är annars Ingrid Carlqvist en av de minst intressanta Modiri haft. Hon når ut till en liten grupp i den politiska marginalen, där hon drivit ett antal misslyckade projekt. Hennes värde ligger i den avsky och kritik hon väcker.

Vårt avsnitt med Daniel Friberg sågades på Flashback Forum och vi tappade Patreons. Modiris avsnitt med Ingrid Carlqvists har kritiserats hårt i Arbetet, Expressen, DN och Sydsvenskan. I skrivande stund är Kickstarterkampanjen för andra säsongen av "Hur kan vi" uppe i 110 000 kronor.

Johannes Nilsson är poddare och författare och driver poddarna "Tyckonom" och "Bibliotek"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.