Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
De ska nu ha en kanal för skvalradio. Inte helt olikt hur kommersiell skvalradio fungerar: De spelar musik för en diffus målgrupp människor som ännu inte hittat till Spotify. Eller som tycker att linjär radio kurerar bättre musik än vad de själva kan. Bild: Janerik Henriksson/TT/Jonas Lindstedt
De ska nu ha en kanal för skvalradio. Inte helt olikt hur kommersiell skvalradio fungerar: De spelar musik för en diffus målgrupp människor som ännu inte hittat till Spotify. Eller som tycker att linjär radio kurerar bättre musik än vad de själva kan. Bild: Janerik Henriksson/TT/Jonas Lindstedt

Emanuel Karlsten: Emanuel Karlsten: P3 ska köra skvalradio för de som inte hittat Spotify

Den linjära radiokanalen ska nu bli skvalradio menar Emanuel Karlsten som ändå tycker att det är bra att P3 satsar digitalt: "Låt oss hoppas att denna kollaps kan innebära en nystart för en ny journalistik."

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

P3 lägger ner. Nej, det är inte sant. P3 blir skvalradio? Ja, det är en mer rättvis beskrivning. Och det är en rimlig utveckling. För i flera år har P3 gått käpprätt åt... källaren.

I Mediepodden, som jag driver tillsammans med analytikern Olle Lidbom, fick vi i början av 2019 ett tips: Sveriges radio är djupt oroliga över P3:s framtid. Vi grävde fram statistik och kunde avslöja att P3 förlorat 38 procent av lyssnarna – på fem år. Och raset eskalerade: I april i år kunde vi, i samma podd, visa statistik på hur raset fortsatte. På bara ett år tappade Sveriges radio P3 hela 29 procent av sina lyssnare.

Nyheten fick stort genomslag. P3 försvarade raset med att de riktade sig mot en ung publik, som förvisso kanske lämnat linjär, traditionell radio, men som gått vidare till poddradio - där P3 är dominerande. Den uppenbara frågan var: Hur länge kan P3 finnas kvar som traditionell radiokanal? Cajsa Lindberg, som är ansvarig för P3:s utbud, menade att hon inte visste det.

Facit kom under onsdagen. Då stod det klart att Sveriges radio inte längre ska ha en kanal för de unga. De ska nu ha en kanal för skvalradio. Inte helt olikt hur kommersiell skvalradio fungerar: De spelar musik för en diffus målgrupp människor som ännu inte hittat till Spotify. Eller som tycker att linjär radio kurerar bättre musik än vad de själva kan.

Det är ingen dålig affärsidé. Men det säger något om framtiden.

Men vad som är ännu värre för P3: den värld de hoppas på – poddlyssnanden – lämnar dem med lite hopp. För ja, P3 dokumentär har toppat alla lyssnarlistor i många år. Och, ja, det därför är logiskt att P3 nu vill satsa på poddvärlden, men när vi i Mediepodden granskade P3:s siffror i poddvärlden såg vi att deras flaggskepp, P3 dokumentär, förvisso gick som tåget, men att P3 totalt har svårt att slå sig för bröstet. När vi i april tittade på P3:s 20 största poddar, visade det att de totalt minskat med tio procent i räckvidd under ett år. Detta samtidigt som mätningarna visade att samtliga av deras kommersiella konkurrenter ökade.

Det är inga roliga siffror för ungdomskanalen. Men kanske är gårdagens besked därför logiskt.

P3 behöver fokusera.

Låt tablåradion fokusera på musik. Bakgrundsmusik, för den som behöver det utan reklamavbrott. Och låt det unika innehållet helt och hållet ligga på “on demand”.

Fokusskiftet behövs. Inte bara för att det är en överlevnadsfråga: Sverige behöver en medieaktör som vågar fokusera bara online. Låt oss hoppas att denna kollaps kan innebära en nystart för en ny journalistik. För en generation som verkligen behöver ett mediehus som finns till för dem – utan kommersiella krav.