Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Emanuel Karlsten: Här är kändisarna du inte hört talas om

Krönika: De lägereldar som medier tidigare skapat ersätts av ett Internet där all informationstillgång är skräddarsydd och kändisen är relativ.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

En parallell medievärld har växt fram. Och vi GP-läsare är en del av problemet. 
Vi kan exemplifiera det med Göteborgs mest kända personer: De heter Felix Kjellberg, Lisa Jonsson, Adam Friberg, Clara Henry och Kristina Petrushina. 

Känner du igen dem? Förhoppningsvis vet du vem Felix Pewdiepie Kjellberg är. Inte bara för att han är göteborgare, utan mest för att han är en av världens mest kända personer. Hans tv-kanal är störst i världen med 44 miljoner Youtube-prenumeranter. Han är ett Internets Oprah Winfrey. Bara förra månaden hade hans tv-klipp 268 miljoner visningar. Men visst, han talar engelska i sin kanal. 

Så låt oss istället ta de svensktalande tv-kanalerna: Göteborgarna Clara Henry och Kristina Keyyo Petrushina. Keyyo har ungefär dubbelt så många prenumeranter som GP. Och Clara Henry har fler Instagramföljare än vad magasinen Elle, Styleby, Damernas värld och Plaza har prenumeranter - tillsammans. Eller ta 15-åriga göteborgaren Lisa Misslisibell Jonsson. Skulle vi likställa hennes sminkvideor med programmen på SVT play skulle varje klipp hon gjorde vara bland kanalens fem mest tittade. Trots det läser vi sällan om dessa superstjärnor. 

Självklart har GP (och jag) skrivit om dem tidigare, men de når aldrig samma status som Göteborgs vanliga kändisar. Varför? Det är här avgrunden mellan medievärldarna blottas. 

Som konsumenter av traditionell media är vi vana vid att kändisar byggs och lever i symbios med traditionella mediehus. Artister, skådisar, författare och sportstjärnor är beroende av att medier skriver om dem. Det är så vi läsare lär känna dem, idoliserar dem och senare även börjar betala för dem. Men de digitala kändisarna är helt oberoende av sådant. Istället är de egna mediehus och kapar den mellanhand traditionella medier är. Det gör deras relation till sina fans extremt stark och intim, men deras kändisskap också obegripligt för de som är utanför.

Vår relation till offentliga personer har tidigare inte handlat lika mycket om att de har förtjänat den, som att traditionella medier valt ut dem.
Jämför det med Björn Ferry och Magdalena Forsberg. De verkar i pyttesporten skidskytte, men vi känner och älskar dem eftersom tv matat oss med deras sport och framgångar i decennier. Av samma skäl vet vi inte alls vem göteborgaren och e-sportaren Adam Friberg är: Traditionell tv har aldrig förklarat eller kunnat dra nytta av hans sport. Trots det har han med hjälp av internet nått miljonpublik. 

Allt detta är en utmaning för både Göteborg och framtidens medielandskap. De lägereldar som medier tidigare skapat ersätts av ett Internet där all informationstillgång är skräddarsydd och kändisen är relativ. 
Kvar blir parallella världar som illustreras runt frukostbordet: Du uppskattar GP, dottern slukar allt Keyyo säger och sonen föjler allt Friberg gör. Ingen av er förstår eller bryr sig om vad den andra tar intryck av, men alla tycker det de läser är det viktigaste. 
Ingen har rätt och alla har rätt.