Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tack SVT för beslutet att lägga ned Debatt, skriver Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten: Annonserna måste bli intressanta igen

I veckan uppdaterades Apples telefoner och nu har alla med en Iphone möjlighet att blockera annonser. Detta gör att sajter laddar snabbare i telefonen och att man slipper jobbiga annonser. Det tog inte många timmar tid innan appen som krävs toppade listorna i Sverige och världen.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Nyheten är en katastrof för Sveriges medier, men samtidigt kanske också räddningen.

Katastrof eftersom annonser är det enda intäktsbenet som fungerat, när intäkterna från print bleknat. Men räddning, eftersom de annonserna som i dag finns ofta är meningslösa, dåliga och klumpiga. Varför har detta fått fortgå?

När jag växte upp läste jag nästan dagligen min lokala papperstidning. En stor del av behållningen var de lokala annonserna. De var nyheter i sig. Det var privatpersoner som annonserade om garageförsäljning, företag som berättade om någon ny kampanj. Det var hela sidor fyllda av olika stora annonser och jag stannade ofta upp på just dessa sidor för att bara läsa budskapen från företag. Här fanns ett värde för mig och framförallt så etablerades en relation till annonsören.

Någonstans på väg ut i digitaliseringen förstördes det här värdet. Det var som att annons- och tidningsmakare inte orkade med att också annonsen skulle behöva se ut på något nytt smart sätt. Så man tog den gamla printannonsen och kopierade över den, rakt av. Annonsmärkte små rutor och lät statiska bilder åka ut på nätet. Webbannonsen var född, död redan vid födseln.

Har någon någonsin gillat webbannonsen? Sedan annonsblockerare etablerades som ett alternativ har de ökat i användning. 22 procent av svenskarna uppges använda det och när Iphone nu gör det enklare för allmänheten kommer användandet sannolikt explodera. Publiken får en möjlighet att protestera mot en av nätets sämst utvecklade funktioner.

För underutvecklad är den. I den mån webbannonsen har utvecklats, har det mest handlat om att störa läsaren. Göra den blinkande eller rörlig. Mula upp den i ansiktet på läsaren som en pop-up eller ”take over”. De tillför lite och affärsidén tycks vara just irritation. Dessutom tillhör ofta annonserna större nationella annonsnätverk som inte alls är riktade mot mig som lokaltidningsläsare.

Det som nu hänt är att läsare får en chans att praktiskt visa det de länge känt: de avskyr webbannonsen.

Något måste förändras. Världens mest avancerade teknik står till förfogande för att göra annonser relevanta och intressanta, men medier har nöjt sig. Blivit feta katter och mest fokuserat på vad som inte går, än att utveckla något nytt som faktiskt går.

Det som väntar ser ut att vara en medieapokalyps. Kanske en nödvändig sådan. För något måste dramatiskt måste hända om annonserna ska börja bli intressanta igen.