Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nu finns det teknik som slår ut mobilens sociala funktioner när bilen börjar rulla. Behovet är uppenbart, skriver Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten: Emanuel Karlsten: Ändra lagen som låter oss rattsurfa!

Det är obegripligt att lagen tillåter oss att gå in på Facebook och skicka sms medan vi kör.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Du rattsurfar. Jag vet det, du vet det, men du vill inte medge eller prata om det. För du vet rimligtvis att du är en idiot. Du riskerar andras liv – för att du inte kan låta bli att klicka gilla på Facebook eller läsa ett sms när du kör.

Jag vet ovanstående eftersom statistik från Trafikverket säger att 86 procent av svenskarna är medvetna om problemet och 37 procent ändå aktivt rattsurfar. De som gör det vill heller inte prata om det: Undersökningen visar att en majoritet inte har diskuterat saken med andra, en tredjedel vill inte ens prata med sig själv om det. För det är ju helt sjukt. Kör du i 30 km/h och tittar på mobilen en sekund har du åkt åtta meter. Det är tillräckligt för att köra över ett litet fotbollslag. Vem vill tänka på det? Vem vill prata om det ens i teorin?

För att bryta detta obegripliga tabu publicerade jag för några veckor sedan en text och använde mig själv som exempel. “Hjälp mig sluta rattsurfa” var rubriken och var ett hejarop till den majoritet i riksdagen som just öppnat för att göra rattsurf olaglig. Jag tänkte att mitt blottande skulle avdramatisera, att det blev lättare att se det egna beteendet om man fick spegla sig i min idioti. 

Det blev det inte. Istället korsfästes jag. Mejl och samtal, upprörda röster. “Tänk på mina barn!” “Att jag bor i samma stad som du!?”. Jag blev en projektionsyta för 86 procents nyväckta rattsurfmoralism. Andra började argumentera, att förbud mot “handhållen mobiltelefon” inte hjälper. Nej, inte bara. Men en början kan vara att tydliggöra vad lagen säger.

Visste du ens att vi har en lag som reglerar det här? Som säger att det är okej att rattsurfa, om det “inte inverkar menligt på förandet av fordonet”. Vem ska avgöra det? Knappt ens polisen vet. Bara ett 80-tal personer fälls varje år, för hur ska man avgöra “menlig inverkan”? Och om till och med polisen är osäker – hur ska vi andra veta?

I dagarna släppte Trafikverket en ny utredning där man föreslog: kunskapsinsatser, ökad forskning i frågan, teknikutveckling – och lagändring. Lagändring, eftersom en gränsdragning behövs: Har du en mobil i handen när du kör är det olagligt. Inte för att fler ska lagföras, utan för att det inte ska finnas några tvivel vad som gäller. Det är en god början för en ny norm att formas. Ungefär som med rattfylla. 

Och när normen finns, kan vi också säkra upp våra bilar. I Göteborg har ett försäkringsbolag nyligen efterlyst testförare för en ny teknik, “Ride safe”, som slår ut mobilens sociala funktioner så snart bilen börjar rulla. Incitamentet skulle i framtiden kunna bli: lägre försäkringspremie om du har en apparat som bevisar att du inte surfar. 

Det kan tyckas vara ett provocerande förmynderi, att en robot ska behöva låsa in vårt digitala sprit, mobiltelefonen, när vi kör. Men behovet är uppenbart. Åtminstone just nu. För kanske är problemet övergående, med självkörande bilar och bättre röststyrning på mobiler. Men fram tills dess är det obegripligt att Sverige ännu inte har ett tydligt förbud mot rattsurf – och knappt ens pratar om dess utbredda missbruk.