Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Efter #metoo blev röda mattan svart

När den amerikanska motsvarigheten till Guldbaggegalan, The Golden globes delades ut i helgen till landets bästa film- och tv-produktioner från föregående år spelade kläderna en ännu större roll än vanligt. Boel Ulfsdotter ser en ny uppförandekod ta form.

Redan i samband med #metoo-uppropet i höstas uppmanade Meryl Streep de kvinnliga deltagarna att klä sig i svart för att visa sitt stöd för protesterna mot övergreppen. Förväntningarna på vad detta skulle kunna innebära har upptagit tankarna bland många mediebevakare. Vilken typ av kreationer skulle kvinnorna välja? Skulle de visa upp sig på röda mattan i säck och aska, istället för de glamorösa kreationer vi är vana att se dem i och som alla modeintresserade följer så noga? Man visste redan att Streeps aktivistiska agerande hade resulterat i att många hade kontaktat de modeskapare de valt och bett om en svart klänning istället för den vanliga glittriga galaklänningen.

De "statement dresses" vi fick se i söndags kväll kommer att gå till historien som ett av de tydligaste exemplen på hur kläder och politik kan tala med varandra, trots att varenda millimeter av de svarta aftonkreationerna som sågs på röda mattan andades haute couture och tävlade med varandra i elegans. Här fanns Diors så kallade ”pant dress”, som introducerades redan 2014 när Emma Watson kom till galan i tajta slacks och en lång tunika i rött.

I år var det Alison Brie som bar den i en än mer eklektisk kreation, eftersom de smala byxorna doldes nästan helt av en prinsesskuren överklänning. Meryl Streep, som under lång tid varit en av de mest pådrivande för större jämställdhet mellan kvinnor och män i filmindustrin, bar en svart, enkelt skuren kreation av amerikanska designern Vera Wang. De vågade skärningarna och avancerade snitten var lika närvarande som vanligt och det faktum att de var svarta gav dem ett långt mer dramatiskt uttryck än förra årets många drömlika spetskreationer i puderrosa. Till skillnad från förra året, dominerades catwalken snarare av kreationer i tunn tyll, taft eller organza i år. Bland mina favoriter finns Jessica Biels axelbandslösa, klassiska Dior-look och Alicia Vikanders undersköna, 30-talsinspirerade klänning i tunt tyll med bar rygg.

Budskapet bakom den historiska uppvisningen underströks genom att flera stora kvinnliga stjärnor också valde att låta sig fotograferas med företrädare för olika kvinnorörelser på röda mattan. Fokus flyttades från att bara handla om vem som har skapat den kreation de bar, till att istället gälla varför de bar just svart och i många fall hade valt bort större smycken. Att döma av den initiala mediebevakningen lyckades kvinnorna med sina avsikter. Härmed har de allmänna förväntningarna på en ny uppförandekod inom medieindustrin skruvats upp ännu ett varv. Jag räknar med att vi får se fler aktioner av denna typ under året.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.