Klä tre medelålders män i vindtygsjackor och släpp dem lösa i Danmark. Låt dem sladda runt i svindyra lyx-SUV:ar på stubbåkrar och flygfält där de får grabbkramas och pika varandra över komradio. Alltså en kommunikationsradio, en sådan som tradarchaffisen Snowman och The Bandit hade i biljakts-klassikern ”Nu blåser vi snuten” från 1977
Ja, ni hör ju själva. Idén och upplägget låter som svensexan from hell och det vore såklart den enklaste saken i världen att raljera över ”Top Gear Sverige”. Över män som tävlar i att backa med släp, som tycker att elbilar är ”könlösa”, som leker bilkull med 80-talsvrak och tjuter av lycka över motorljudet i en Jaguar XE SV Project 8. Det vore fullt rimligt att dissa ett program som hellre vräker ut koldioxid i luften än lättar på gasen.
Det tänker jag inte göra. Av flera orsaker.
LÄS MER:Oklar framtid för nya ”Top Gear Sverige”
Först och främst därför att det är en så fin och märklig känsla att få se Adam Alsing en sista gång. Den proffsige och omtyckte programledaren avled ju för två månader sedan i covid-19, bara 51 år gammal, och det var långt ifrån säkert att programserien skulle rulla igång.
Efter den värdiga inledningen med en bild på programledaren och texten ”Till varmt minne av Adam Alsing 1968 – 2020” blir det nämligen åka av
Men i samråd med Alsings närstående valde tv-bolaget Discovery Networks ändå att sända ”Top Gear Sverige” i princip som planerat. Och det var ett klokt beslut.
LÄS MER:Formel 1 – galen cirkus och fula kepsar
Efter den värdiga inledningen med en bild på programledaren och texten ”Till varmt minne av Adam Alsing 1968 – 2020” blir det nämligen åka av. I dubbel bemärkelse.
Det är inte bara minnet av Adam Alsing, hans trygga person i studion och varma humor på fältet som gör ”Top Gear Sverige” till ett mer än godkänt tv-program, det är lika mycket Marko ”Markoolio” Lehtosalos och sexfaldige speedway-världsmästaren Tony Rickardssons förtjänst.
Det är trions befriande tjöt, konstanta tråkningar och närmast bedårande sätt som de möts på i sin stjärnögda beundran inför stora motorer och monster-åk som gör att detta stundtals landar i rätt underbar tv. Det är förvirring, frustration och förnedring i skön förening.
Det är också stor underhållning när han fullt panikslagen åker med i Pontus Tidemans rallybil
Man kan nästan ta på Marko Lehtosalos besvikelse när han äntligen får testa sin barndoms drömbil, en DeLorean från ”Tillbaka till framtiden”, och den visar sig vara helt hopplös att köra.
Det är också stor underhållning när han fullt panikslagen åker med i Pontus Tidemans rallybil och till ljudet av en galopperande bluegrassbanjo bönar och ber för sitt liv. ”Nej! Det går för fort, det går för fort, det går för fort ...” Well, du bad om det.
LÄS MER:Kungens juveler – säkra i drottning Silvias händer
Att fånga mig som inget kan om bilar och är genuint ointresserad av alla slags motorer är en bedrift i nivå med när SVT fick mig att följa en tvåtimmars-dokumentär om drottning Silvias smyckeskrin.
Det faktum att bensinräkningen för ”Top Gear Sverige” måste ha landat i närheten av Woody Harrelsons och Matthew McConaugheys hela marijuanabudget för debutsäsongen av ”True Detective” får vi ta en annan gång.
FOTNOT: Första säsongen av ”Top Gear Sverige” släpptes i veckan på streamingsajten DPlay och kommer att visas på Kanal 5 till hösten.
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.