Djur tar heta frågor till teatern

ANNONS
|

Vargfrågan är en het potatis - inte minst i Dalarna där Dalateatern nu sätter upp pjäsen "Varg". Vargjaktens vara eller icke vara väcker starka känslor både hos varghatare och vargvänner och i sin pjäs vill dramatikern Anders Duus låta båda sidor komma till tals, men även den del av befolkningen som faktiskt inte bryr sig om rovdjurspolitiken.

-Det finns så extremt starka ställningstaganden i vargdebatten och därför behövs det inte en partsinlaga. Min pjäs är inte en utåtvänd debattpjäs utan ett familjedrama där vargfrågan finns med som en motor, säger Anders Duus.
Brännande fråga

"Varg" handlar om bonden Göte som sitter i fängelse efter att ha skjutit en varg som tidigare har angripit hans får. Under tiden tar hans syster Solbritt hand om gården och när hennes son Perka och dennes kompis Anneli kommer för att hjälpa till tar konflikterna fart.

ANNONS

Anders Duus har länge varit kritisk till teaterns storstadsfixering och velat skapa en angelägen och kraftfull dramatik som tar plats i en verklighet utanför storstädernas gränser.

-Då blir vargfrågan automatiskt extremt intressant. Både för att det är en så brännande fråga men också för att den på många sätt är större än sig själv. Den handlar om centrum och periferi, stad och land, om olika sätt att leva sitt liv.
Tydlig ställning

Om Anders Duus har använt sig av vargfrågan som motor i ett relationsdrama har dramatikern Gertrud Larsson gjort tvärtom. I "Världens lyckligaste kycklingar" på Stockholms stadsteater använder hon ett lantbrukspars relation för att belysa kycklingindustrin. Pjäsen är en satirisk, svart komedi där kycklingindustrin skildras från uppfödarnas perspektiv. Idén till manuset föddes när hon för flera år sedan besökte ett slakteri i Kristianstad. Till skillnad från "Varg" tar "Världens lyckligaste kycklingar" tydlig ställning.

-Jag blev illa berörd av att man kallade kycklingarna för ett "levande material", de ses inte ens som djur. De flesta känner inte till hur det är - att kycklingarna föds upp på 35 dagar, aldrig får se solens ljus och får sin dygnsvila manipulerad.

Gertrud Larsson hoppas att pjäsen ska leda till en diskussion om kycklingindustrin eftersom hon anser att kycklingarna har försvunnit från den större debatten om köttindustrin samtidigt som allt fler kycklingar serveras på våra bord. Men framhåller samtidigt att hon inte vill ge någon svartvit bild.

-Jag vill inte svartmåla kycklinguppfödare utan det handlar om ett system där vi konsumenter hela tiden kräver att maten ska bli billigare och billigare. Men det har ju ett pris och det är djuren som får betala det.
Starka symboler

Att sätta upp föreställningar med eller om djur är en trend på teaterscenerna i vår. Förutom dessa två uppsättningar spelas bland annat musikalen "Hjälp sökes" på Orionteatern där kor medverkar och "Lämmelman" på Stockholms stadsteater där lämlar får diskutera världspolitik. Anders Duus tror att förklaringen till deras popularitet är att djur är starka symboler.

-Djur är tacksamma för att använda för att lyfta fram människors moraliska och politiska ställningstaganden, säger Anders Duus.

Manus: Anders Duus.

Regi: Robert Jelinek.

Scenografi och kostym: Calle von Gegerfelt.

Medverkande: Anja Landgré, Caroline Rendahl och Joel Torstensson.

Spelas: På Dalateatern i Falun 16-27/2. Åker därefter på turné och spelas på tolv orter i Dalarna 28/2-20/4.

Manus och regi: Gertrud Larsson.

Produktion: Teateretablissemanget.

Scenografi och ljus: Josefin Hinders.

Medverkande: Anna-Lena Efverman, Lotti Törnros och Helena Sandström.

Spelas: På Stockholms stadsteater 14/2-3/3.

ANNONS