Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Patrik Krall, vd och producent Krall Entertainment. Bild: Olof Ohlsson

Diggiloo-producentens hemliga knep stoppar Viagogo

Den som söker på Google efter konsertbiljetter kommer troligen att få upp den kritiserade biljettsajten Viagogo. Företaget lägger miljoner varje månad på att visas högt i resultaten hos sökjätten. Men enligt Patrik Krall, producent för sommarturnén Diggiloo finns det sätt att stoppa Viagogo från att synas.

– Sitter du vid en dator?

Patrik Krall går via telefonen demonstrativt igenom hur sökresultaten för den återkommande sommarshowen Diggiloo ser ut.

– Googla... ska vi säga "Gyllene Tider"? Då kommer Viagogo högst upp, eller hur? Googla nu "Diggiloo" och säg vad du får resultat.

LÄS MER: Så kan du luras av Viagogo – GP granskar kritiserade biljettsajten

Patrik Krall är vd för Krall Entertainment, som bland annat arrangerar sommarturnén Diggiloo. Han berättar att han i åratal har behövt hantera olika sajter som sålt andrahandsbiljetter. Men för ungefär ett och ett halvt år sedan fick han bekanta sig med en ny aktör – Viagogo.

Det började med samtal och mejl från arga kunder som känt sig lurade och berättat att de köpt biljetter som varit alldeles för dyra.

– Jag tror det var under sommaren med Diggiloo som det hela började eskalera, sen fortsatte det med Joe Labero och Christmas Night, säger Patrik Krall.

Ville hitta en lösning

Samtalen och mejlen från kunderna blev allt fler. Personer som av misstag råkat köpa biljetter via Viagogo och nu ville ha hjälp eller klaga. Av samtalen förstod han att de flesta hittat in till sajten via Google. Patrik Krall berättar att han började bli rejält irriterad på Viagogo och kände att han var tvungen att göra något.

– Det var bara en iver av att vilja ta tag i det och känslan av att det inte kan få vara såhär.

LÄS MER: Konsumentverket varnar– ändå tjänar Google miljoner på Viagogo

GP har i flera delar granskat Viagogo, som är baserade i Schweiz och uppger att de har kunder i 160 länder och 4 miljoner biljetter i sitt nätverk.

Företaget var det sjunde mest anmälda till Konsumentverket förra året. Enligt myndigheten rör det sig ofta om att kunder inte insett att de köpte biljetter i andra hand och att de anser sig ha betalat stora överpris.

Viagogo själva menar dock att det står tydligt på deras sajt att de är en marknadsplats för andrahandsförsäljning av biljetter, att det inte är de utan säljarna själva som sätter priser och att det kan vara både billigare och dyrare att köpa via Viagogo.

Använder sig av varumärkesskyddet

Efter en viss tids efterforskning lyckades Patrik Krall hitta en metod för att hindra Viagogo från att köpa upp vissa sökord till Krall Entertainments produktioner på Google.

– Det är superenkelt, men kan vara ganska tidskrävande, förklarar han.

Det hela utgår från varumärkesskyddet, först måste man alltså registrera ett varumärke hos Patent- och registreringsverket. För Patrik Krall innebär det exempelvis "Diggiloo" eller "Christmas Night".

– Med hjälp av att du har ett varumärke kan du sedan gå till Google och använda det. För det är varumärkesintrång, säger han.

Han berättar att det går till så att man skapar ett ärende hos Google om att man äger varumärket och att ingen annan får annonsera på det ordet. Det innebär alltså att ingen annan kan betala för att deras sajt ska synas när någon söker på det skyddade ordet.

– Sen kan det dyka upp grejer ändå och då har de gjort det sjukt jobbigt. I stället för att de löser det åt dig, måste du kopiera url:en och skapa ett nytt ärende. Det är tidskrävande.

LÄS MER: "Folk står och gråter utanför"

Sedan november har Krall Entertainment haft bevakning på de skyddade sökorden på Google och sedan dess har Patrik Krall också noterat en radikal förändring.

– Det är helt otroligt men det bara dog. Så fort vi fick ordning på detta slutade kunder höra av sig om Viagogo. Nu hittar de rätt, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.