Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Det världsunika instrumentet Claviorganum på plats i Göteborg

Över 3 000 timmar har instrumentmakaren Mats Arvidsson lagt ner på att bygga Claviorganum, en finurlig kombination av orgel och cembalo.

Stämningen är närmast uppsluppen när vi kommer in i Tyska kyrkan. Framme vid koret hänger inte bara en guldskimrande Jesusfigur, fastspikad på ett kors. Strax intill står det iögonfallande instrumentet Claviorganum, helt byggt i trä, med den främre och bakre orgeldelen sammankopplade via en låda på golvet. En koboltblå cembalo lyfts en stund senare omsorgsfullt på plats, ovanpå det tudelade orgelskeppet.

– Det var så här Händel ville ha det, förklarar Magnus Kjellson, konstnärlig ledare för ensemblen Göteborg Baroque.

Drömmen har blivit verklighet

Idén att låta tillverka ett Claviorganum har han burit på länge:

– Nästan femton år har jag funderat på om och hur det skulle kunna genomföras. När jag leder ensemblen står jag framför sångarna och dirigerar, utan instrument. Men inom barockmusiken är det egentligen vanligare att du sitter ner och spelar, och är en del av musiken. När jag läste om hur Händel gjorde, och om Claviorganum, som var hans älsklingsinstrument, föll bitarna på plats. Det var så jag också ville ha det.

Nu har drömmen blivit verklighet. Inte minst tack vare instrumentbyggaren Mats Arvidsson som ägnat över 3 000 timmar åt att konstruera instrumentet. Nu övervakar han hur de olika delarna sätts samman, inför invigningsdagarna 21-24 februari.

– De är lite konstigt att se instrumentet på plats, efter allt arbete, konstaterar han.

– Magnus Kjellson började prata med mig om det här för fyra år sedan, och de två senaste åren har jag jobbat med det. Jag fick några idéer men har sedan fått jobba fram det hela själv.

Unikt för det nybyggda instrumentet som snart invigs i Göteborg är att det möjliggör för musikern att fritt välja även halvtoner.

– Mekaniken är rätt komplicerad invändigt, och möjliggör sex extra toner i varje oktav, förklarar Mats Arvidsson inte utan viss stolthet i rösten.

"Det här har aldrig hänt förut!"

Till sin hjälp med snickerierna har han haft Per-Anders Terning, som skapat orgelhuset, bälgarna och lådorna, samt bildhuggaren Emilia Lehrgrafven som gjort de vackert slingrande ornamenten i trä. Den blå cembalon är byggd av instrumentmakaren Andreas Kilström i Enköping.

– Man kan alltså spela antingen på cembalon som den är, eller på orgeln som den är, eller på båda samtidigt, förklarar Magnus Kjellson förtjust och demonstrerar hur det kan låta.

Strax intill står Joel Speerstra, lektor i musik på Högskolan för scen och musik, och förevigar det högtidliga ögonblicket med sin mobilkamera.

– Det här har aldrig hänt förut! Tänk att ett sådant här instrument skapats, säger han.

Claviorganum är ett av flera instrument som ingår i hans forskningsprojekt Kreativa klavér: ”Gamla” instrument med nya affordanser.

Även Pierre Torwald, VD för Göteborg Baroque, kammarmusiker och trumpetare låter lyrisk över vad han ser byggas ihop framför sin ögon:

–Det är ju helt fantastiskt! Gud vad vi har längtat efter det här.

Ett spektakulärt instrument

Magnus Kjellson har svårt att i ord sammanfatta de känslor som uppfyller honom när han står framför klaviaturen.

– Jag tror att jag får sätta mig lite för mig själv och spela här på kvällarna i veckan som kommer, och bekanta mig med instrumentet. Det känns jättespännande. Utan Mats hade det här aldrig gått. Jag kan inte tänka mig någon annan som hade lyckats med denna otroliga konstruktion och kommit med lösningar på så många problem.

Är det här det mest avancerade instrument du har byggt hittills?

– Det mest spektakulära är det i alla fall, säger Mats Arvidsson med ett blygt leende.

Faktaruta:

Claviorganum

Ett nybyggt världsunikt instrument, inspirerat av historiska instrument med anor från 1500-talet

Har möjliggjorts genom en donation på 3,5 miljoner från Stenastiftelsen

Invigs och demonstreras 21-24 februari i Tyska kyrkan.

Efter invigningskonserten med Bach och Buxtehude, framför Göteborg Baroque bland annat Georg Friedrich Händels Theodora och Händels Orgelkonsert i G-moll med Magnus Kjellson som solist.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.